Alles komt goed - Harriet Tyce RECENSIE

Recensie: Alles komt goed - Harriet Tyce

De debuurtroman Bloedsinaasappel (2019) werd tijdens de COVID-lockdown een enorme bestseller. Het succes zorgde ervoor dat het boek werd vertaald in meer dan 25 talen en ondertussen werden ook al de TV-rechten gekocht. De Schotse schrijfster Harriet Tyce zette hiermee haar naam op de kaart. De verwachtingen voor haar volgende boek waren dan ook hoog gespannen. Tyce probeert haar werk als strafrechtadvocaat ook te integreren in haar boeken. Naast haar rechtenstudies heeft ze een diploma in Engelse literatuur en dat levert haar geen windeiren op. Haar tweede boek Alles komt goed kan gerust naast haar populaire debuur geplaatst worden.

In Alles komt goed keert advocate Sadie Roper vanuit Amerika terug naar Engeland. Haar huwelijksproblemen, maar vooral haar moeders testament noopten haar hiertoe. Haar autoritaire moeder stipuleerde in haar testament dat de erfenis enkel naar Sadie, en vooral naar diens dochter Robin kon gaan, indien Sadie opnieuw haar intrek nam in het ouderlijke huis én Robin naar de eliteschool Ashams werd gestuurd, Sadies oude school. Zowel aan het huis als aan de school heeft Sadie slechte herinneringen. Al gauw duiken de eerste problemen op: naast een huis in slechte staat, moet Robin de pesterijen ondergaan in de eliteschool. Ook Sadie ervaart denigrerende opmerkingen van de andere ouders. Als de leden van oudercomité plots te weten komen dat Sadie zelf oud-leerlinge is, draait alles om. Plots zijn ze poeslief en worden zowel Sadie als Robin met open armen ontvangen. Ondertussen is Sadie opnieuw aan het werk als junior-advocaat in een opmerlijke strafzaak. De zoon van een rechter wordt beschuldigd van grensoverschrijdend seksueel gedrag en zij moet hem verdedigen. Snel blijkt alles schijn te zijn en spelen heel wat krachten op de achtergrond. Als eerst Robins vriendinnetje wordt gedrogeerd en in een coma belandt, en daarna Robin zelf verdwijnt, komt alles in een stroomversnelling terecht. Sadie onderneemt een race tegen de tijd om te zorgen dat alles goed komt.

Harriet Tyce slaagt erin om verschillende verhaallijnen aan te boren, die te ontwikkelen en hen op het einde mooi te laten samenkomen tot een samenhangend geheel. Het tempo komt ietwat traag op gang, maar de onderhuidse spanningen die doorheen het hele boek aanwezig zijn, zorgen er toch voor dat je wil verderlezen. De schrijfstijl is zeer uitnodigend en legt de kiem voor verdere nieuwsgierigheid.De hoofdstukken worden afgewisseld met heel korte cursief gedrukte stukjes met een tijdsaanduiding. Pas op het einde van het boek leert de lezer hiervan de ware toedracht kennen. Harriet Tyce is een zeer goede observator en ontwikkelt haar personages grondig en met veel zorg. Vanuit het perspectief van Sadie kan de lezer meevoelen met de heftige emoties van een vrouw die lijdt onder haar huwelijksproblemen, moet afrekenen met haar verleden en het beste wil voor haar dochter. Alles komt goed is een psychologische thriller van de bovenste plank met een constant onderliggend ongemakkelijk gevoel dat in een bloedstollende finale alle puzzelstukjes op zijn plaats doet vallen.

Alles komt goed

1  2  3  4  5

Als haar huwelijk uiteenvalt, staat Sadie Roper alleen voor de opvoeding van haar dochter Robin. Een onverwachte erfenis lijkt enige hoop te bieden. Haar moeder, met wie Sadie altijd een gespannen relatie heeft gehad, blijkt haar kleindochter te hebben opgenomen in haar testament. Robin erft het huis waarin Sadie is opgegroeid, samen met een hoop geld. Het huis waarvan Sadie had gezworen er nooit meer een voet over de drempel te zetten. Maar aan de erfenis hangt een voorwaarde: het geld wordt alleen uitgekeerd als Robin haar schooltijd op Ashams doorbrengt, Sadies oude school die nog regelmatig in haar ergste nachtmerries voorkomt. Maar Sadie heeft geen keuze, zonder de erfenis kan ze Robins opleiding niet betalen.

Al op de eerste schooldag blijkt dat Ashams niets is veranderd: de andere meisjes zijn aasgieren en hun moeders zo mogelijk nog erger. Robin wordt buitengesloten en vreselijk gepest. Terwijl Sadie uit alle macht probeert haar dochter gerust te stellen en het beladen politieke spelletje op het schoolplein te navigeren, wordt de sfeer steeds grimmiger. Als Sadie een dode vogel en een aan Robin gericht briefje vindt, realiseert ze zich pas echt hoe gevaarlijk de situatie is. Is ze wel in staat om haar dochter te beschermen?

• Slag of stoot - Meghan Quinn