De roep van de raaf - Mercy Ngeno RECENSIE

Recensie: De roep van de raaf - Mercy Ngeno

De Roep van de raaf, een spannende YA vol Afrikaanse gebruiken en mythologie, is ontstaan uit een samenwerking tussen de Nederlandse auteur Jen Minkman en de Keniaanse auteur Mercy Ngeno.

Het Keniaanse meisje Chela krijgt op een nacht een visioen, waarin een raaf haar vertelt dat haar volk wordt bedreigt en dat alleen haar magie iedereen zal kunnen redden. Chela is verbaasd, want vrouwen hebben in haar stam namelijk helemaal geen magie, alleen de mannen hebben die kracht en vrouwen mogen zelfs niets met magie te maken hebben. De raaf dringt echter zo aan dat Chela toch besluit om aan de dorpsraad te vertellen over haar visioen. Deze dorpsraad bestaat volledig uit mannen en zij willen niet naar Chela luisteren. Hoe durft zij de regels van de stam in twijfel te trekken?! Ze wordt uit het dorp verbannen en moet in de wildernis zien te overleven. Haar beste vrienden Chebet en Kibelei besluiten om met Chela mee te gaan, zij geloven namelijk wel in haar verhaal. Zal het verhaal van de raaf kloppen?

Het boek speelt zich af in Afrika en dompelt je onder in de cultuur van een stam die het moet opnemen tegen een nog onbekende vijand. De cultuur van de stam wordt enorm gedetailleerd beschreven. Belangrijke thema's zoals de hiërarchische verhoudingen tussen mannen en vrouwen, regels, het geloof in magie en de interne onderdrukking van de stam, maken dat het verhaal soms beklemmend aanvoelt.

Het is verfrissend om te lezen vanuit het perspectief van een Afrikaans hoofdpersonage dat zich in deze leefwereld beweegt. Wanneer huidskleur, cultuur en queer thema's voorkomen in boeken, worden deze veelal beschreven vanuit het westerse perspectief. Het boek voelt hierdoor als zeer vernieuwend en is door het gekozen perspectief ook uniek. De beeldende schrijfstijl maakt dat je je echt kunt onderdompelen in het leven van de stam, dit maakt dat het boek voor zowel jongere als de wat oudere lezers erg geschikt is.

Wat enorm bijdraagt aan de sfeer van het verhaal is dat de schrijfsters een aantal Keniaanse termen in het verhaal hebben verwerkt, waar de Nederlandse vertaling dan direct achter staat. Dit stoort totaal niet tijdens het lezen en maakt dat het verhaal authentiek aanvoelt. De personages hebben veel diepte, doordat de emoties die ze ervaren zeer overtuigend uiteen zijn gezet.

Het enige minpunt aan dit boek is dat het relatief kort is. Het verhaal had meer uitgediept kunnen worden en daarnaast meer van de strijd van Chela en haar volk mogen laten zien. De roep van de raaf had daarmee nog meer dimensie gekregen, al was het dan waarschijnlijk minder geschikt geworden voor YA-lezers. Toch verdient dit boek een dikke vier hartjes!!

De roep van de raaf

1  2  3  4  5

De zestienjarige Chela weet hoe het hoort: in het dorp Tamboyon mogen alleen mannen magie bedrijven. Ze is dan ook verrast en bang als ze op een nacht een visioen krijgt van een mysterieuze raaf die haar vertelt dat ze haar eigen magie zal moeten gebruiken om haar volk, de Kipsigis, te redden. Chela snapt er niets van: zij bezit toch helemaal geen magische krachten? Ze besluit naar de dorpsraad te gaan en eerlijk op te biechten wat ze heeft gezien en gehoord. De mannen geloven haar echter niet en willen haar straffen. Als Chela wordt gedwongen om haar verontschuldigingen aan te bieden voor iets waar ze niets aan kan doen, voelt ze een kracht in zich groeien die ze nog nooit eerder heeft gevoeld: de kracht van de maan... Voor ze het weet, wordt Chela weggestuurd en moet ze door de wildernis zwerven, slechts bijgestaan door haar beste vrienden Kibelei en Chebet. Zal ze ontdekken welke magie er in haar schuilt en op die manier het onbekende gevaar dat haar volk bedreigt het hoofd kunnen bieden?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn