Hogerop - Helen Wan RECENSIE

Recensie: Hogerop - Helen Wan

Als advocaat-medewerker bij een prestigieus advocatenkantoor weet Ingrid Yung dat ze hard moet werken. Ze kan dit jaar tot partner benoemd worden en dat is altijd haar doel geweest. Ze zou daarmee de eerste Chinees-Amerikaanse vrouw zijn die deze benoeming krijgt. Wanneer ze na een incident op het jaarlijkse bedrijfsuitje het uithangbord wordt van de diversiteitscampagne, zet dat de verhoudingen binnen het kantoor op losse schroeven en gaat ze haar eigen werkomgeving met andere ogen bekijken.

De debuutroman van Helen Wan laat je de slopende werkdagen voelen die Ingrid voor de kiezen krijgt op het advocatenkantoor. De witte mannen die het voor het zeggen hebben en met name de manier waarop voorkeuren en promoties worden bepaald, worden heel goed beschreven. De setting is heel belangrijk voor Hogerop, aangezien bijna 95% van de roman zich echt op of rond het advocatenkantoor afspeelt. De hardheid en daarmee ook de ‘oneerlijkheid’ van de manier waarop het er aan toe gaat, voelt heel origineel aan in deze roman. Dat komt omdat Wan de juiste toon weet te behouden en het als het ware ingetogen houdt. Met hier en daar een goedgekozen ‘uitspatting’, waardoor je bijna hardop gaat lachen.

Natuurlijk is een groot thema de diversiteit op een kantoor als dat van Ingrid, daar hangen andere thema’s zoals racisme en seksisme aan vast. Zijn deze thema’s diepgaand uitgewerkt? Ja en nee. Hogerop is bovenal een luchtige roman, die makkelijk leesbaar is en daardoor heeft Wan keuzes gemaakt om het geheel niet te zwaar te maken. Toch zet het boek je wel aan het denken en geeft het een inkijk in een toxische omgeving.

Helen Wan heeft een actieve schrijfstijl, die een inkijk geeft in het hoofd van het hoofpersonage. Ingrid voelt op die manier erg realistisch aan, want ze heeft veel onzekerheden en zorgen die ze voor de buitenwereld verborgen houdt, maar die wel haar dagelijkse leven beïnvloeden. Er is een mooie afwisseling tussen innerlijke dialoog en de beschrijvingen van alles wat Ingrid om haar heen ziet. Dat houdt Hogerop interessant en daardoor blijft het tempo ook hoog.

Wie heeft genoten van de roman Hogerop en graag wil weten hoe Ingrid er op het scherm uitziet, kan de serie The Partner Track kijken op Netflix. Of misschien heb je de serie al gezien, en ben je benieuwd geworden naar het boek? In ieder geval heeft Wan met Hogerop een belangrijk stukje fictie geschreven. Ze legt de focus op diversiteit in een omgeving waar dat niet vanzelfsprekend is, én ze maakt het toegankelijk voor een heel breed publiek. Dat ze daarvoor concessies doet qua diepgang, is haar volledig vergeven, maar ergens ook jammer. Het zorgt er namelijk voor dat de roman net niet zijn potentieel volledig benut.

Recensie: Hogerop - Helen Wan

Hogerop

Helen Wan

24 juli 2023

ISBN 9789026165382
    Uitgever De Fontein
    288 pagina's

De Fontein

1  2  3  4  5

Ingrid Yung is het uithangbord voor diversiteit van advocatenkantoor Parsons Valentine & Hunt: Chinees-Amerikaans én vrouw. Maar achter deze politiek correcte façade schuilt het whisky-nippende, sigarenrokende old-boys-netwerk dat advocaten zoals Ingrid buitensluit.

Als een aanstootgevend optreden tijdens het jaarlijkse bedrijfsuitje hun zorgvuldig opgebouwde imago bedreigt, probeert het kantoor de schade te beperken door een diversiteitscommissie op te richten en Ingrid daarover de leiding te geven. Maar daarmee komt de zo voorzichtige Ingrid tegen haar wil op een ramkoers te liggen met haar collega’s – én haar vriend...