Kleine haperende vluchten - Femke Brockhus RECENSIE

Recensie: Kleine haperende vluchten - Femke Brockhus

Julia is schrijfster en verhuist met haar man, een architect en haar paar maanden oude dochtertje naar een afgelegen dorp. Ze hoopt daar de rust te vinden om iets geweldigs te schrijven. Haar man heeft de taak op zich genomen om het nieuwe dorpscentrum te ontwerpen. Hij lijkt daar op zijn plek, maar geldt dat ook voor Julia? Wat doet de stilte met haar? Is dat de oorzaak van haar verdwijning? Heeft ze zelf besloten om haar leven achter zich te laten of heeft iemand voor haar beslist? En leeft ze nog?

Femke Brockhus studeerde Moderne Nederlandse Letterkunde en werkt als docent Nederlands op een middelbare school. Haar liefde voor taal en het spelen met de zinnen, cadans en bijna poëtische woordkeuze lees je in Kleine haperende vluchten terug. Dit boek is speciaal voor mensen die van de rijke Nederlandse taal houden en graag in een trager tempo lezen want de zinnen, gevormd in korte tekstblokjes, lenen zich er voor om zich in je op te nemen. Ze kruipen onder je huid. De beklemming en verwarring van de hoofdpersoon voel je. Tegelijkertijd vraag je je af wie hij werkelijk is. Zijn naam wordt niet genoemd. Evenals dat van zijn dochtertje. Meisje. Dochtertje. Wat is zijn rol bij de verdwijning van zijn vrouw? Wie was zij? Wat ging er in haar om? Er is een soort verstilling, de tijd lijkt stil te staan maar tegelijkertijd tikt hij door, zijn dochtertje gaat kruipen, optrekken, krijgt tanden en zet haar eerste stapjes. Wat moet hij haar vertellen als zij straks naar haar moeder vraagt?

Tegelijkertijd vertoont het gebouw, het dorpscentrum dat hij ontworpen heeft gebreken. Gebroken glas, scheuren. De aftakeling blijft doorgaan. Een metafoor voor de band die hij met Julia had? Of juist een paralel met de gemoedstoestand van Julia?Kleine haperende vluchten is een bijzonder boek maar niet voor iedereen geschikt. Enige liefde voor taal en de bijzondere schrijfwijze en opmaak (korte tekstblokjes) is een pre. Het is geen boek voor tussendoor, je moet de tijd nemen om de zinnen op je in te laten werken zodat het verhaal zich kan vormen. Lees, herlees, laat het bezinken en blader nog eens terug.

Kleine haperende vluchten

1  2  3  4  5

Een architect en een schrijfster verhuizen naar een afgelegen plek. Het is een toevluchtsoord aan de rand van een onbedorven dorp waarvoor hij het nieuwe dorpscentrum heeft ontworpen. Zij hoopt er te kunnen schrijven, er iets uitzonderlijks te maken. Maar de stilte en de afzondering trekken algauw naar binnen. Ze gedraagt zich steeds dromeriger, onttrekt zich aan de wereld en dan verdwijnt ze. Spoorloos, terwijl hij achterblijft met hun dochtertje.