Amsterdam – Kiki Van Dijk RECENSIE

Recensie: Amsterdam – Kiki Van Dijk

Jolijn heeft haar leven op orde: ze heeft een nieuwe functie als dierenarts binnen Artis en haar vriend Boaz spendeert al zijn vrije tijd aan de verbouwingen van hun toekomstige appartement. Hoewel ze zich schuldig voelt tegenover Boaz lukt het Jolijn niet om te weerstaan aan de appjes van Rutger. Jolijns leven gaat helemaal op zijn kop wanneer ze na een lange werkdag het levenloze lichaam van Boaz in hun toekomstig appartement aantreft. Het mes in zijn lichaam laat geen twijfel bestaan over de toedracht van de moord. Enkele maanden later probeert Jolijn haar leven opnieuw op de rails te krijgen maar dan ontvangt ze dreigbrieven. Jolijn wordt meegezogen in een familiegeschiedenis met duistere kantjes. Wie kan ze nog vertrouwen?

Kiki Van Dijk is een Nederlandse auteur die al op verschillende plaatsen in de wereld woonde. Ze schrijft thrillers die zich telkens afspelen op bekende bestemmingen, zoals Ibiza, Parijs, Saint-Tropez en nu Amsterdam. De auteur heeft een vlotte schrijfstijl. Door haar zinnen bondig te houden, leest Amsterdam als een trein. De leesbaarheid is daarnaast te wijten aan het gebruiken van een eenvoudige woordenschat die er toch prima in slaagt om een beeld te scheppen van de omgeving waarin het verhaal zich afspeelt.

Amsterdam speelt zich zowel in het heden als in het verleden af. Passages van nu worden afgewisseld met passages die zich afspelen eind mei 1941. De tijdsaanduiding staat telkens boven het hoofdstuk vermeld. Deze afwisseling tussen heden en toekomst is een goede aanvulling. Het tilt Amsterdam tot een hoger niveau. Het is ook een gepaste ode aan de stad die bekend staat om haar oorlogsverleden. De cover van het boek toont de typische gebouwen van Amsterdam en past daardoor perfect bij de titel.

Het hoofdpersonage in Amsterdam is weggelegd voor een jonge, ambitieuze dierenarts. Jolijn is dolgelukkig in het gezelschap van de dieren maar haar relatie met Boaz is minder standvastig. Ze voelt zich immens schuldig over haar affaire met Rutger maar slaagt er niet in de band met die laatste voorgoed te doorbreken. Als lezer kan je je een beeld vormen van Jolijn maar Kiki Van Dijk werkte haar personages niet op een manier uit dat je het gevoel hebt dat ze bekenden van je zijn. Het beeld blijft eerder aan de oppervlakte.

Amsterdam werkt de hele tijd naar een hoogtepunt toe. De verhaallijn en de ontknoping zijn verrassend. Het gaat echter een stap te ver om dit boek een echte thriller te noemen. Daarvoor weegt het boek als geheel te licht. Spannende fictie is een passendere omschrijving voor dit boek.

Recensie: Amsterdam – Kiki Van Dijk

Amsterdam

1  2  3  4  5

In het winterse Amsterdam is niets wat het lijkt: dierenarts Jolijn werkt in Artis en is van plan een huis te verbouwen met haar vriend Boaz. Maar als ze zijn lichaam vindt in de bouwval, stort haar wereld in. De moord lijkt snel opgelost, maar algauw ontdekt Jolijn dat de waarheid duisterder is dan ze had kunnen vermoeden. Langzaam maar zeker ontrafelt ze een sinister familiegeheim dat haar terugleidt naar de Tweede Wereldoorlog, en opeens loopt ze zelf ook gevaar…

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn