The Graham effect - Elle Kennedy RECENSIE

Recensie: The Graham effect – Elle Kennedy

Gigi Graham heeft een doel: geselecteerd worden voor het Amerikaanse vrouwenhockeyteam en met dit team Olympisch goud winnen. Met een hockeylegende als vader weet ze dat haar talent en haar harde werk niet ongezien blijven. Gigi moet enkel werken aan het verbeteren van haar game achter het net. Daar komt Luke Ryder in het vizier. Na de samensmelting van twee scholen wordt Luke een van de nieuwe hockeyspelers bij Briar. De man is groot, staalhard, grumpy en sexy. Hij stemt in met Gigi’s voorstel om haar te helpen maar al snel kunnen ze de chemie tussen hen beide niet meer negeren. Deze chemie kan alles op het spel zetten want Luke, als indringer in het Briar-team, is de vijand. Zeker voor Case Colson, Gigi’s ex en co-kapitein in het Briar hockeyelftal.

Dit Engelstalig boek werd geschreven door Elle Kennedy. De cover toont een jonge vrouw met een baseballpet op. De combinatie van de zalmroze met blauwe achtergrond en de witte letters nodigen uit om het boek vast te nemen. Het boek telt 476 pagina’s en is opgedeeld in hoofdstukken waarbij het verhaal vanuit de hoofdpersonages verteld wordt.

Gigi Graham en Luke Ryder vertolken de hoofdpersonages in The Graham effect. Gigi Graham is een jonge vrouw die weet wat ze wil. Ze is opgegroeid in een warm gezin en jaagt al sinds haar zesde haar droom na om de beste vrouw ooit in het hockey te worden. Spelen voor het vrouwenteam van Briar past perfect binnen haar uitgestippelde pad. Ze wordt neergezet als de sportieve girl-next-door waarmee iedereen bevriend wil zijn. Luke Ryder is quasi het tegenovergesteld. Hoe minder hij moet deelnemen aan een conversatie, hoe liever hij het heeft. Elle Kennedy zette hem neer als de man waar elke vrouw van droomt: sexy, zelfzeker, mysterieus en met een donker verleden. Zowel Gigi als Luke worden neergezet als geloofwaardige personages. De nevenpersonages zijn spelers uit het hockeyteam, waaronder de ex-vriend van Gigi en de huisgenoten van Luke.

Er zitten behoorlijk wat expliciete passages in The Graham effect. De seksuele activiteiten tussen de hoofdpersonages worden erg gedetailleerd beschreven en laten niets aan de verbeelding over. Deze talrijke passages zijn onmogelijk te negeren. Ook deze worden op een realistische manier neergepend en zijn op geen enkel moment vulgair.

Elle Kennedy heeft een aangename schrijfstijl. Het verhaal leest bijzonder vlot. Haar taalgebruik is eenvoudig en ze schrijft zo beeldend dat je je als lezer een perfect beeld kan vormen van alle gebeurtenissen. Je wil het boek niet neerleggen. Tegelijk wil je niet aan het einde van het boek komen.

The Graham effect leest als een trein. Het is een boek dat je in één ruk wil uitlezen waarbij je heel erg hoopt dat het tussen Gigi en Luke goed uitpakt.

Het Graham-effect

1  2  3  4  5

Gigi Graham heeft drie doelen: 1) zich kwalificeren voor het nationale ijshockeyteam, 2) Olympisch goud winnen, en 3) uit de schaduw van haar beroemde vader stappen. Dat loopt aardig op schema, op twee kleine dingen na. Oké, oké; een klein ding en een groot mopperend ding. Ze moet beter worden achter het net en daarvoor heeft ze de hulp nodig van Luke Ryder. Ryder is bijna twee meter lang, helemaal afgetraind, ontzettend eigenwijs, onbeschoft... en knettersexy. Maar hij blijft de vijand.

Briars nieuwe co-captain heeft echter flink wat aan zijn hoofd. Het mannenteam van Briar University is net samengevoegd met een voormalig rivaliserend team, waardoor Ryder een team bij elkaar moet zien te houden waarin iedereen elkaar lijkt te haten. En dan kan hij ook nog eens de felbegeerde zomerstage bij de legendarische Garrett Graham vergeten, nadat hij een rampzalige eerste indruk heeft gemaakt op zijn idool. Dus het compromis met Gigi is voor Ryder een win-winsituatie. Hij helpt haar het nationale team te halen, zij doet een goed woordje voor hem bij haar vader.

Het enige waar ze geen rekening mee hebben gehouden is dat de intense chemie tussen de twee minder makkelijk te negeren is dan ze dachten. Het is een gevaarlijk spel, maar het zou alle risico’s best weleens waard kunnen zijn.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn