Foodtruck on Fire - Saskia M.N. Oudshoorn RECENSIE

Recensie: Foodtruck on Fire - Saskia M.N. Oudshoorn

Sanne en Rowén zijn aan een tweede poging van hun relatie toe, en nu ontmoet Sanne voor het eerst Rowén’s familie. Sowieso moet Sanne als Rotterdamse stadsmeid al even wennen aan het platteland, maar ze had ook niet gerekend op hoe anders Rowén’s broer Marnix zou zijn. En hoe intrigerend dat ‘anders’ zou zijn. Zowel Sanne als Marnix voelen de aantrekkingskracht, maar beiden zitten ze ook in een relatie, dus ze houden het vriendschappelijk. Toch begrijpen ze elkaar beter dan dat hun partners hen begrijpen, en dat begint al snel te wringen.

Foodtruck on Fire is het derde deel in de Foodtruck-trilogie van Saskia M.N. Oudshoorn. Het is zo een serie waarbij je geen van de voorgaande boeken gelezen hoeft te hebben om het verhaal helemaal te kunnen volgen, maar waar het wel voelt als thuiskomen als je wel alle delen hebt gelezen, omdat je telkens op een andere personage inzoomt uit een vriendengroep. Er zitten kleine verwijzingen naar de vorige boeken in dit deel, maar ze zijn totaal niet storend als je blanco in dit verhaal stapt en geven eerder wat meer ‘body’ aan het gehele verhaal.

Saskia M.N. Oudshoorn snapt hoe ze je verknocht kan maken aan haar hoofdpersonages. Het verhaal wordt verteld vanuit twee perspectieven, dat van Sanne en dat van Marnix, en beide hebben ze iets heel aandoenlijks waardoor je als lezer heel erg meeleeft met hen. Gelukkig maakt het ‘aandoenlijke’ hen niet sneu, maar het laat hun kwetsbare kant zien en wat is er realistischer dan dat? Iedereen heeft ten slotte een zwakke plek. Al vroeg in het boek krijg je beide perspectieven voorgeschoteld en dat is ergens ook jammer. Zo weet je dus dat het boek over Sanne en Marnix gaat. Niet dat het persé een grote verrassing had moeten zijn, maar nu weet je wel heel zeker dat het gaat lopen zoals het loopt.

De conversaties in Foodtruck on Fire zijn af en toe heel erg doorspekt van taalgebruik dat meer aan tegeltjeswijsheden doet denken dan aan dat van een natuurlijk gesprek. Als je er op gaat letten, dan zal er toch een paar keer ‘zo praten mensen toch niet’ door je hoofd schieten. Het draagt bij aan het hoge feelgood-gehalte van het boek, want het vergroot de romantische gebaren uit en het legt over de meeste gebeurtenissen een soort vergrootglas. In die zin doet het bijna aan theater denken, en het is ook absoluut niet storend eens je er aan went. Dat komt omdat het hele verhaal wel consistent in dezelfde stijl wordt verteld

Een leuk detail is het feit dat elk hoofdstuk start met een stukje muziektekst en dat je zo echt wel meekrijgt hoe belangrijk muziek is in het verhaal. Concerten, muziek luisteren en het gezellig samenzijn bij de foodtrucks geeft zeker een bepaalde impuls aan de sfeer. Het is eigenlijk ook een boek dat beter past bij de zomermaanden.

Foodtruck on Fire is een leuk feelgood boek, met genoeg romantiek en drama erin en een passend einde. Er worden enkele diepere thema’s aangestipt, maar je moet eigenlijk bijna tot het einde van het boek wachten voor die volledig uitgewerkt worden. Zo houdt Oudshoorn het allemaal vrij luchtig en probeert ze tegelijkertijd te laten zien dat er meer in haar personages zit, dan dat je op het eerste gezicht zou denken. Kortom, een vlot lezend verhaal van eigen bodem, dat veel lezers zal weten te bekoren én het maakt zeker nieuwsgierig naar de eerdere delen, Foodtruck Fiësta en Funky Foodtruck als je die nog niet hebt gelezen.

Foodtruck on Fire

1  2  3  4  5

Het festivalseizoen is weer begonnen! Rowèn heeft een patatfoodtruck, terwijl zijn stoere broer Marnix aan de vegetarische foodtruck van de familie sleutelt voor de verkoop. Beiden hebben hun oog laten vallen op de Rotterdamse Sanne. Doorgaans heeft die het hart op de tong, maar ze weet het even niet meer: is Rowèn wel de juiste keuze voor haar? Hoe meer tijd ze met Marnix doorbrengt, hoe meer ze gaat twijfelen. Springt er tussen hen een vonk over of slaat de vlam in de pan?

• Slag of stoot - Meghan Quinn