De verrader - Ava Glass RECENSIE

Recensie: De verrader - Ava Glass

Emma Makepeace werkt voor de Britse geheime dienst. Haar team raakt betrokken bij een onderzoek naar twee Russische oligarchen. De aanleiding is de dood van een MI6-collega, die gruwelijk vermoord wordt aangetroffen in een koffer. Emma gaat undercover op het luxe jacht van een van de Russen, om het bewijs te vinden dat hij betrokken is bij de moord. De operatie wordt zo snel opgetuigd, dat het vanaf het begin spannend is of ze niet door de mand zal vallen. Maar al snel blijkt dat dat niet is wat haar kwetsbaar maakt, maar dat er iemand is die informatie over haar doorgeeft. Nu moet ze niet alleen op zoek naar een moordenaar, maar ook naar een verrader.

Ava Glass is het pseudoniem van de in Engeland wonende Christi Daugherty. Na meerdere romantische thrillers voor jongvolwassenen debuteerde Glass in 2022 met Alias Emma als thrillerschrijver voor volwassenen. Voor deze verhalen kan ze goed putten uit alle kennis die ze door de jaren heen opgedaan heeft. Eerder schreef ze namelijk als misdaadverslaggever en onderzoeksjournalist voor enkele Amerikaanse kranten. Ook werkte ze een tijd op het ministerie van Binnenlandse Zaken, met als focus antiterrorisme. Daar raakte ze gefascineerd door spionage. Zo ontstond de serie Alias Emma over geheim agent Emma Makepeace, waarvan De verrader het tweede deel is.

De verrader is een makkelijk weglezende thriller. Glass heeft een vlotte pen en weet duidelijk waar ze over schrijft. De wereld van de geheime dienst komt geloofwaardig over. Daarmee geeft ze meteen een interessant kijkje achter deuren die normaal gesproken goed gesloten blijven. De verrader laat ook zien waarom: er staat nogal wat op het spel als teveel mensen teveel weten. Gelukkig verzandt Glass ondanks haar kennis van zaken niet in alles feitjes en informatie. Een spannend verhaal is haar prioriteit en dat lukt prima. Ze levert een aantal intense scènes af, bijvoorbeeld als Emma op onderzoek uitgaat en bijna betrapt wordt. Klassiek, om niet te zeggen bijna standaard voor een thriller, maar goed uitgewerkt en zenuwslopend. Achtervolgingen zijn daarentegen niet Glass' sterkste punt. Dat Emma op haar gehuurde scootertje onopvallend een argwanende Rus en zijn beveiliger kan achtervolgen door de buitenwijken van een Franse stad, is niet heel geloofwaardig.

Zo is de actie in De verrader hier en daar wat gekunseld. Ook verloopt de slotoperatie wel heel snel in vergelijking met het eerste deel van het verhaal. En voor de ervaren lezer is het niet lastig te raden wie de verrader is. Wat Glass wel goed doet, is met haar hoofdpersoon een driedimensionale vrouwelijke spion afleveren. Emma's achtergrond wordt misschien niet heel uitgebreid uitgewerkt, daarvoor moet je toch echt deel één lezen (al is De verrader prima los te lezen). Maar dat ze toegewijd is aan haar werk is goed te begrijpen, en tegelijkertijd is ze gelukkig ook wel echt een mens. Daarmee is De verrader onderhoudend en Emma interessant genoeg om een serie te kunnen dragen. Een derde deel is dan ook zeker welkom.

Recensie: De verrader - Ava Glass

Alias Emma 2 - De verrader

1  2  3  4  5

VIND HEM VOORDAT HIJ JOU VINDT

Londen, vroeg in de ochtend. in een appartement wordt een lijk in een koffer aangetroffen.

Voor Emma Makepeace is het duidelijk: het is moord.

Het slachtoffer werkte bij M16 en schaduwde twee oligarchen die ervan verdacht worden illegaal wapens te importeren. Alles wijst erop dat zich binnen de Britse overheid een mol bevindt die ze helpt. Het is aan Emma de zaak op te lossen en ze reist af naar de Franse Rivièra.

Om de verrader te ontmaskeren ziet Emma zich gedwongen onder een valse identiteit aan het werk te gaan op een superjacht. Maar het glanzende schip herbergt duistere geheimen en midden op zee is Emma op zichzelf aangewezen. De turquoise zee en gele stranden zijn veranderd in een gevaarlijke plek en Emma moet de verrader ontmaskeren voordat deze haar vindt…

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn