Morgen kan het anders zijn -Jacques Brooijmans RECENSIE

Recensie: Morgen kan het anders zijn – Jacques Brooijmans

Met Jordi (2013) en En toen kwam Timothy (2019) schreef poëzie- en theaterdocent Jacques Brooijmans al twee coming-of-age boeken met de twijfelende tiener Jordi in de hoofdrol. Zijn nieuwe en laatste boek in de trilogie over deze jongen Morgen kan het anders zijn is zonder twijfel zijn meest ambitieuze. De klepper van 650 bladzijden kan evenwel goed als stand-alone boek gelezen worden.

Jordi zit ondertussen in zijn laatste jaar van het middlebaar onderwijs. Het voelt wat vreemd aan voor hem aangezien hij het moet stellen zonder zijn beste vrienden. Brent, die een jaar voor zit, zit al op kamers in de unversiteitsstad en Ilse is verhuisd en zit op een andere school. Hoewel ze nog veel contact houden en regelmatig bij elkaar op bezoek gaan, besluit Jordi er dit laatste jaar toch het beste van te maken en zich open te stellen voor nieuwe mensen. Nieuwelingen Marco, pas overgekomen van Zuid-Afrika, en Marieke, die zich algauw ontpopt tot voorvechtster van de democratie, lijken hem wel wat. Maar het is vooral voormalige grijze muis Björn die toenadering zoekt. Samen doen ze looptrainingen en Björn verklaart zijn liefde aan Jordi. Het grote probleem voor Jordi is dat Björn er extreme politieke ideeën op na houdt waarmee Jordi zich echt niet kan verzoenen. Uiteindelijk komt oude bekende Irina, een Praagse kunststudente, weer op de proppen en sleurt hem mee in een apart, maar uitdagend toekomstverhaal.

Morgen kan het anders zijn is een zeer sterke YA-roman die inzoomt op de persoonlijke en maatschappelijke problemen die jongeren van vandaag bezighouden. Brooijmans gebruikt een uitstekende format. Zijn roman is geschreven in dagboekvorm, afgewisseld met berichten tussen Jordi en zijn verschillende vrienden. Af en toe zit ook een verhaal van Jordi ertussen kaderend in zijn pleidooi voor vrijheid en verdraagzaamheid. Jordi is een zeer herkenbare adolescent die worstelt met zichzelf en de wereld om zich heen. Hij denkt na, analyseert, filosofeert en stelt voortdurend zichzelf en alles in vraag. Ook de andere personages zijn zeer goed gekozen en getypeerd, al zijn het wel extremen. Brooijmans heeft natuurlijk zulke personages nodig om zijn punt te kunnen maken. De jongeren in Morgen kan het anders zijn hebben allen een kritische, maar eigen houding tegenover de maatschappelijke ontwikkelingen van vandaag. Daarom is het boek ook zo actueel. Het gaat over keuzes voor de toekomst, zowel op het persoonlijke vlak van de 18-jarige die op de drempel van volwassenheid staat, als op maatschappelijk vlak. Heel wat belangrijke thema’s komen aan bod in dit boek: rouwverwerking, liefde en vriendschap, geaardheid, maar ook de politieke verhoudingen in Nederland en de wereld. Met het oog daarop is het een absolute aanrader voor alle jonge mensen om Morgen kan het anders zijn te lezen: het zet aan tot denken, niet alleen over zichzelf, maar ook over morgen.

Morgen kan het anders zijn

1  2  3  4  5

Jordi zit in het laatste jaar van de middelbare school, zonder zijn beste vrienden Brent en Ilse. Hij besluit iets bijzonders te maken van dit jaar. Hij wil zich openstellen voor alles en voor iedereen die in zijn leven opduikt. Zo raakt hij geïnspireerd door zijn klasgenote Marieke, die steeds uitgesprokener voor democratische rechten vecht. De verliefde Björn, in politiek opzicht zijn tegenpool, brengt hem op zijn beurt onverwacht in verwarring. Intussen trekt de Praagse kunststudente Irina hem haar spannende wereld in. Gelukkig vindt hij houvast in de gesprekken met zijn grootvader. Onzeker in het leven en de liefde begint Jordi te schrijven over alles wat hem bezighoudt: hoe kunst, politiek en liefde samenhangen en hoe onvoorziene wendingen toekomst bieden. Een oud boek vol pleidooien voor vrijheid en verdraagzaamheid geeft hem daarbij inspiratie. Stap voor stap krijgt Jordi zicht op zichzelf en op een wereld vol maatschappelijke spanningen.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn