Someone else - Laura Kneidl RECENSIE

Recensie: Someone else - Laura Kneidl

Someone Else is het tweede deel van de Someone-serie van de Duitse auteur Laura Kneidl. In het eerste deel van de serie, dat ging over het verhaal van Micah en Julian, maakten we al kennis met Cassie en Maurice (Julians huisgenoten). Dit tweede deel gaat over hen, twee vreemden die van huisgenoten al snel beste vrienden worden en waartussen sprake is van een constante spanning. En dus de vraag: kan hun vriendschap uitgroeien tot meer?

Laura Kneidl schrijft in Someone Else vanuit het perspectief van Cassie, de introverte nerd, die gek is op cosplay, LARP en fantasy, die ook moet dealen met haar gevoelens, haar diabetes en het leven als jonge student. Cassie en Maurice, door haar ook wel Auri genoemd, zouden het perfecte stel kunnen zijn, ze delen hun interesses en kunnen bij elkaar totaal zichzelf zijn, maar is dat genoeg? Hoe meer tijd er voorbijgaat, hoe vaker de verschillen tussen Cassie en Maurice een rol gaan spelen en hoe groter de druk op hun vriendschap wordt. Hebben ze eigenlijk wel zoveel gemeen als lijkt?

Als je houdt van verhalen van friends to lovers dan is Someone Else een schot in de roos. Hoewel enige voorspelbaarheid in dit genre natuurlijk te verwachten is, krijgt Kneidl het voor elkaar om de spanning van "will they, won't they" tot het einde toe volledig uit te spelen. De relaties tussen Cassie, Auri en de andere personages in het verhaal worden door Kneidl daardoor echt tot leven gebracht, waardoor je je als lezer echt onderdeel van de vriendengroep waant. De cosplay hobby van Cassie en Auri is echt een leuke, originele toevoeging, waardoor ook alle geeks onder ons hun hart kunnen ophalen.

Doordat het verhaal wordt verteld vanuit het perspectief van Cassie staan zij en haar behoeften soms wel wat teveel op de voorgrond. Someone Else mist daardoor de finesse van Someone New, waarin heel duidelijk ook het verhaal van Julian een grote rol speelde. In Someone Else mist het perspectief van Auri, die daardoor soms als oppervlakkige, botte vent, wordt weggezet, wat geen recht doet aan zijn personage.

Net als in Someone New, worden ook in Someone Else door Laura Kneidl een aantal lastigere thema's aangehaald. Waar in Someone New vooral queer-relaties centraal stonden, gaat het hier om stigma's rondom cosplay, ziektes als diabetes en wordt ook het thema racisme in het boek aangehaald. Kneidl doet dat opnieuw op uiterst respectvolle manier, die totaal niet storend is voor het verhaal: er is geen sprake van overdreven activisme of een constante benadrukking van deze thema's.

Ondanks dat valt het boek van Kneidl opnieuw op door de heerlijke vlotte schrijfwijze, die ervoor zorgt dat je zonder dat je het door hebt, zo het boek door bent. De verhaallijn is helder, gebeurtenissen volgen elkaar met de juiste tussenpozen op en sommige gebeurtenissen zijn zo heerlijk herkenbaar, dat je je volledig kunt laten meeslepen. Dat het boek zo fijn leest is daarmee een zegen en een vloek: het verhaal is zo lekker, je wilt niet dat het eindigt. Waarom dan toch 4 hartjes en geen 5? Misschien omdat ik persoonlijk, na alle verrassingen die Kneidl in haar verhaal weet te verweven, stiekem had gehoopt op een daadwerkelijk, echt verrassend einde...

Gelukkig voor ons lezers is Laura Kneidl nog niet klaar met deze heerlijke personages, want dit is nog niet het laatste boek van de serie! Er is nog een derde deel van deze serie: Someone to Stay. Dit derde boek volgt het verhaal van Aliza en Lucien, die in Someone Else en Someone New al aan de lezer zijn geïntroduceerd en die inmiddels behoren tot onze 'Laura Kneidl – vriendenkring'.

Recensie: Someone else - Laura Kneidl

Someone 2 - Someone else

1  2  3  4  5

Cassie en Maurice zouden het perfecte stel kunnen zijn: ze zijn beste vrienden, delen een woning, en zijn allebei dol op fantasyboeken. Maar is dat genoeg? Maurice is een voetballer, heeft veel vrienden en is heel sociaal, terwijl Cassie meer introvert is, het liefst thuisblijft en een paar goede vrienden heeft. Hoe meer tijd er voorbijgaat, hoe vaker de verschillen tussen Cassie en Maurice een rol gaan spelen. Hebben ze wel zoveel gemeen?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn