De Lijst – Marelle Boersma    RECENSIE

Recensie: De Lijst – Marelle Boersma

Archeologe Erin staat niet stil bij het feit dat ze als jong meisje geadopteerd werd. Ze ziet haar adoptiemoeder doodgraag en hoewel ze zich afvraagt waarom haar biologische moeder afstand van haar deed, laat ze het verleden liever rusten. Wanneer haar adoptiemoeder echter overlijdt, zogezegd door zelfmoord, ontdekt Erin dat er een prijs op haar hoofd staat. Ze blijkt daarbij niet de enige te zijn. Waarom worden ook de adoptieouders van patissier Charlotte uit Orléans en van modeontwerper Max uit Milaan geviseerd? Welke geheimen dragen de adoptiekinderen met zich mee en wie wil deze koste wat het koste stilhouden?

In De Lijst staat de Kerk centraal. De ware gebeurtenissen die worden beschreven in dit boek zijn een van de vele geheimen die de laatste jaren aan het licht kwamen en tot op de dag van vandaag de gemoederen bedaren. Het verhaal zelf is een combinatie van waargebeurde feiten en fictie. Marelle Boersma beschrijft haar motivatie voor deze combinatie uitgebreid in de uitleiding van het boek.

De Lijst draait om de drie adoptiekinderen Erin, Charlotte en Max. Zij zijn alle drie volwassen in het verhaal. Ze hebben elk een succesvolle job en kwamen terecht in warme adoptiegezinnen. Vooral het hoofdpersonage van Erin wordt door Marelle Boersma uitgewerkt. Ze is een timide, introverte archeologe die zich het liefst van al uren bezighoudt met het uitgraven van botten. Hoewel ze verloofd is met Wim spreekt er geen liefde tussen hen. Hij speelt dan ook een summiere rol in het verhaal. Erin is een koppige vrouw die zal blijven graven tot ze weet waarom haar adoptiemoeder werd vermoord. De steun van haar baas Teun is daarbij erg welgekomen.

Marelle Boersma heeft een eenvoudige schrijfstijl. Ze gebruikt een duidelijke woordenschat en schrijft geen complexe zinnen. De hoofdstukken zijn kort en worden telkens aangekondigd met de naam van het personage, Erin – Charlotte – Max, de plaats en het jaartal waarin de gebeurtenissen uit dat hoofdstuk zich situeren. Ondanks het misselijkmakend thema is de auteur er niet in geslaagd van een beklijvende parel neer te schrijven. Het boek blijft niet aan je kleven. Dat is jammer gezien het thema.

De Lijst voert de spanning gradueel op richting de ontknoping. De opbouw, de vele onbeantwoorde vraagstukken komen mooi samen op het einde. Het boek kent een gesloten einde. Na het ontdekken van de gruwelijke waarheid gaat het verhaal nog even verder, om af te sluiten met een happy ending.

Samengevat is het een degelijk boek dat je zou moeten lezen als eerbetoon aan de talloze slachtoffers die de Kerk gemaakt heeft.

Recensie: De Lijst – Marelle Boersma

De lijst

1  2  3  4  5

Erin werkt als archeologe in Naturalis in Leiden. Ze vindt niets fijner dan aan de hand van oude botten de geschiedenis te laten herleven. Het leven lijkt haar toe te lachen, helemaal nu ze zich net verloofd heeft.

Charlotte is patissier in Orleans. Taarten zijn haar passie en ze heeft het ambacht van banketbakker zo onder de knie dat ze mag meedoen aan de belangrijkste wedstrijd op haar vakgebied.

In Milaan tekent Max de mooiste jurk uit zijn werkend leven als modeontwerper. Hij hoopt dat deze jurk het spektakelstuk zal zijn op de catwalk bij de komende fashionweek en dat de hele modewereld naar adem zal happen.

Dan wordt Erins geluk ruw verstoord door de plotselinge dood van haar adoptiemoeder. Haar moeder heeft niet de kans gekregen Erin te vertellen over De lijst. De lijst die Erin, Charlotte en Max ongewild dichter bij elkaar brengt en waarvan de gevolgen dodelijk zullen zijn...

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn