Een contract vol liefde – Lindi Melse  RECENSIE

Recensie: Een contract vol liefde – Lindi Melse

Bibi staat altijd voor iedereen klaar en zegt steevast ja als er iets van haar gevraagd wordt. Ze woont op de bovenste verdieping tussen allemaal bejaarden, nadat ze dit detail over het hoofd had gezien in het zoekertje. Ze werkt als secretaresse op een advocatenkantoor omdat ze niet durft vragen om een stageplaats zodat ze haar rechtendiploma kan verzilveren. Wanneer er plots een knappe man opdaagt in het gebouw waar ze woont, is Bibi helemaal het noorden kwijt. Ze voelt kriebels in haar buik en heeft het moeilijk om haar gedachten bij haar werk te houden. Dit heeft grote gevolgen als ze tot de ontdekking komt dat het hele kantoor dreigt op straat te worden gezet omdat ze een e-mail onbeantwoord liet. Kan ze dit nog goedmaken?

Een contract vol liefde is de debuutroman van schrijfster Lindi Melse. Dat dit haar eerste boek is, kan de auteur niet verbloemen. Het verhaal is te eenvoudig. De woordenschat is simpel en weinig verrassend. Het boek mist diepgang en slaagt er niet in om de aandacht vast te houden. Omwille van de ongecompliceerde schrijfstijl leest het boek snel. De verhaallijn zelf boeit minder.

Het hoofdpersonage in Een contract vol liefde is Bibi, een jonge vrouw die probeert haar carrière gelanceerd te krijgen. Bibi wordt neergezet als een enigszins naïeve jonge vrouw die haar weg zoekt in de volwassen wereld. Hoewel ze niet gemakkelijk voor zichzelf opkomt, gaat ze door het vuur door de bejaarden waarmee ze het appartementsgebouw deelt. Aan de nevenpersonages zoals Jasper, Valerie en Emily wordt weinig aandacht besteed. Hun karaktereigenschappen worden niet verder uitgewerkt in het verhaal. Er wordt langs de neus weg vermeld dat Jasper zowel met Valerie als met Bibi tijd wil doorbrengen, maar enkele hoofdstukken later zegt Jasper plots dat hij helemaal niet doorhad dat Valerie gevoelens voor hem heeft. Het zorgt ervoor dat de verhaallijnen niet consequent zijn.

Lindi Melse schonk veel aandacht aan de details op vlak van lay-out. Elk hoofdstuk wordt voorafgegaan door een kleine illustratie van een gebouw. Er wordt tevens geschreven hoeveel dagen er nog zijn voor de geplande uitzetting. Helaas zorgen deze illustraties ervoor dat het Een contract vol liefde minder vakkundig overkomt.

Een contract vol liefde is een eerste verdienstelijke poging van Lindi Melse om zich te tonen als auteur. Het is evenwel geen onvoorwaardelijk succes…

Een contract vol liefde

1  2  3  4  5

Bibi staat altijd voor iedereen klaar en zegt steevast ja als er iets van haar gevraagd wordt. Dat verklaart waarom ze tussen de bejaarden blijft wonen en genoegen neemt met haar baan als secretaresse bij een advocatenkantoor, in plaats van haar droom te volgen. Wanneer er plots een knappe vreemdeling voor haar deur staat, slaat de liefde toe en neemt ze eindelijk de tijd om meer aan zichzelf te denken. Maar dan ziet ze op haar werk een belangrijke mail over het hoofd, waardoor haar kantoor uit het gebouw dreigt te worden gezet. Om dit te voorkomen moet Bibi de hulp van anderen accepteren én zelf op de voorgrond treden. Maar of ze dat durft...?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn