De geheime drakenschool - Emily Skye RECENSIE

Recensie: De geheime drakenschool - Emily Skye

Tijdens een doodgewone voetbalwedstrijd staat er ineens een vreemde man achter het doel. Een scout? De moeder van de elfjarige Henry verschiet van kleur. Een drakenrijder! Charles, de neef van Henry komt hem halen omdat hij verwacht wordt op Wolkenburg, een school op het verre eiland Zeven vuren. Daar maakt hij kennis met zijn draak Happy, alleen die moet niks van hem hebben. Waarom lukt het hem niet om een band met hem op te bouwen? Is er meer aan de hand en lukt het om er op tijd achter te komen?

Achter het pseudoniem Emily Skye gaan de redacteuren van uitgeverij Baumhaus Verlag schuil. Samen hebben zij De geheime drakenschool bedacht, omdat ze het belangrijk vonden zelf eens in de rol van schrijver te duiken. En dat is gelukt. De geheime drakenschool is een spannend, magisch verhaal in de lijn van Harry Potter. Alles draait om vriendschap, samenwerking en de opleiding om een zo goed mogelijke drakenrijder te worden.Het leven van de elfjarige Henry en de andere uitverkorenen Chloe, Timothy, Edward, Arthur en Lucy staat plotseling op zijn kop omdat zij gekozen zijn om de opleiding tot drakenrijder te volgen. Er staat hen zeven jaren op de kostschool van Wolkenburg te wachten. Maar om te kunnen blijven moeten ze drie proeven doorstaan. Om die te kunnen halen moeten ze een worden met hun draken. Iedereen heeft gelijk een band met zijn draak. Behalve Henry. Het is voor hem een raadsel waarom de draak niet met hem wil praten en hem negeert. Henry moet zijn trots op zij zetten en met zijn vrienden samenwerken om het geheim van de draak te ontrafelen. Dat doen ze op een spannende manier dat met veel vaart wordt beschreven. Nergens zakt het verhaal in en je wilt door blijven lezen om te achterhalen wat het geheim is en hoe ze het gaan oplossen. Denk jij te weten wat het geheim van Happy is?

Het boek komt tot leven met de realistische, doch stripachtige illustraties van Pascal Nöldner. De zwart-wit, grijstoon illustraties passen bij het verhaal en door de geïllustreerde handleiding achterin krijg je een goed beeld van hoe de draken er uitzien. De hoorns, lichaamsbouw, klauwen, vleugels en ogen worden tot in detail weergegeven.

De geheime drakenschool van Emily Skye is het eerste deel in de gelijknamige serie, die uit zeven delen bestaat. Deel een kwam in 2018 in Duitsland uit en in 2023 de Nederlandse vertaling. Wil je de overige delen lezen dan zul je de boeken of in het Duits moeten lezen of even geduld moeten hebben. De overige delen zullen waarschijnlijk elk schooljaar vertegenwoordigen omdat je na zeven jaren klaar bent met de opleiding. Voor fans van fantasie, magie en echte vriendschap.

De geheime drakenschool 1 - De geheime drakenschool

1  2  3  4  5

Het leven van de elfjarige Henry verandert totaal wanneer hij naar Wolkenburg wordt gestuurd, de kostschool op het onherbergzame eiland Zeven Vuren. Daar wordt Henry opgeleid tot drakenrijder: hij moet drie examens afleggen. Helaas werkt zijn draak niet echt mee; dat mysterieuze beest doet alleen waar hij zelf zin in heeft. Waarom? Welke geheimen verbergt de draak? En hoe kan Henry slagen voor zijn examens, zodat hij op Wolkenburg kan blijven?

• Slag of stoot - Meghan Quinn