De zussen van het wijndomein - Linda Winterberg RECENSIE

Recensie: De zussen van het wijndomein - Linda Winterberg

Het is net na de tweede wereldoorlog als de wijnfabriek van de familie Herzberg zwaar beschadigd is. De man van oudste dochter Henni is verongelukt in de oorlog en zij staat er alleen voor. Dan krijgt Henni van een geldschieter een voorstel. Gaat ze hierin mee? En wat is de prijs die ze daarvoor moet betalen?

Vrouwen, vriendinnen, zussen, wijngaarden, landgoederen en winkeltjes. Zomaar een paar thema's die je de laatste jaren veelvuldig in boeken tegenkomt. Bijna allemaal onderdeel van een serie.Zo ook De zussen van het wijndomein van Linda Winterberg. In dit eerste deel is het 1945 net na de oorlog. Oudste dochter Henni is tijdens de oorlog thuisgebleven en heeft geprobeerd het landgoed draaiende te houden. Middelste dochter Lisbeth was met haar echtgenoot, een SS'r naar Berlijn verhuisd en Bille de jongste dochter hielp als verpleegkunde mee aan het front. Henni was altijd het lievelingetje die een goede band had met haar jongste zusje en Lisbeth het buitenbeentje voelde zich altijd achtergesteld. Als hun vader overlijd krijgt Henni 80% van de aandelen van het wijndomein en daarmee de leiding over het bedrijf. Er is echter niet genoeg geld om het te leiden en dat zorgt voor een onmogelijke keuze voor Henni. Neemt ze de goede beslissing?

Linda Winterberg heeft een fijne schrijfstijl die niet onderdoet voor haar collega's zoals Corina Bomann, Marijke Vos of Marie Lamballe. Het eerste stuk van De zussen van het wijndomein verloopt echter wat traag. Pas als Bille weer terug is ontstaat er vaart en spanning. Het psychologische aspect van de impact van de oorlog, verlies, rouw, de onderlinge verhoudingen tussen de zussen en niet voor jezelf kiezen zorgt voor diepgang en tilt het boek naar een hoger niveau. De emoties van de zussen zijn goed uitwerkt waardoor je direct sympathie voor ze krijgt en een beeld krijgt waarom ze zo op bepaalde dingen reageren. Het boek heeft een open einde, heel jammer maar in het voorjaar van 2024 wordt het vervolg De vrouwen van het wijndomein verwacht en kun je verder lezen of de zussen nader tot elkaar komen en het hun lukt het wijndomein te behouden.

De zussen van het wijndomein is een fijne roman in de stijl van de populaire boeken van nu. Als je al veel van dit soort boeken hebt gelezen en denkt dat het veel van hetzelfde is, dat is niet zo. Linda Winterberg heeft er net weer een eigen draai aangegeven met verrassende wendingen waardoor het de moeite waard is om te lezen.

Het wijndomein 1 - De zussen van het wijndomein

1  2  3  4  5

Wiesbaden, 1945. Door de oorlog is de wijnfabriek van de familie Herzberg zwaar beschadigd. Dochter Henni staat er alleen voor. Haar man wordt vermist in Rusland en van haar twee zussen heeft ze ook al tijden niets meer gehoord. Tot zus Liesbeth plotseling op de stoep staat, en ook haar jongste zus Bille, hoogzwanger en van streek, onverwacht terugkeert. Van de hechte band die ze ooit hadden, blijkt niet veel over. Toch vat Henni nieuwe moed. Ze heeft er alles voor over het familiebedrijf te redden, voor haarzelf én haar zussen. Maar dan gebeurt er iets waardoor alles waarvoor ze zo hard heeft gewerkt op het spel komt te staan…

• Slag of stoot - Meghan Quinn