Middernacht - Amy McCulloch RECENSIE

Recensie: Middernacht - Amy McCulloch

Olivia en Aaron gaan mee op een cruise, een cruise met een belangrijke kunstveiling met als eindbestemming Antarctica. Olivia en Aaron hebben daarbij een belangrijke taak; zij verkopen de kunst van de recent overleden artiest. Als de cruise van start gaat blijkt Aaron vermist en dan wordt er ook nog een lijk gevonden. Ondanks de pracht en praal van de reis kan Olivia de angst niet van zich afschudden. Is zij de volgende die in gevaar is?

Het verhaal van Middernacht begint met de moord vanuit het perspectief van de moordenaar. Wat een spannend en onverwacht begin is van deze thriller. Deze start van Middernacht zorgt er direct voor dat je als lezer op het puntje van je stoel zit. Het element van een verrassing wie er vermoord gaat worden, is direct weggenomen. Dit maakt het verhaal niet minder spannend. Het verhaal is spannend vanaf het moment dat de boot vertrekt. Aaron is vermist, Olivia is fysiek in gevaar en heeft continu het gevoel dat er iets mis is, en dan nog die kale man die haar overal lijkt te volgen. Amy McCulloch weet heel goed op deze gevoelens in te spelen. Door het element van onbereikbaarheid zorgt ze er daarnaast voor dat het verhaal nog spannender is. Daarnaast volgen de gebeurtenissen elkaar in rap tempo op, waardoor het verhaal vlot leest. Als lezer wordt je ook continu op een verkeerd spoor gezet in de zoektocht naar de dader.

Amy McCulloch heeft een hele fijne schrijfstijl. Naast de manier van spanning opbouwen in het verhaal heeft ze ook een heel erg beeldende schrijfwijze. Door de woorden op papier droom je als lezer zelf van de pracht en praal van de reis, het is levensecht. De mooie natuur en de bijzondere ontmoetingen met de wilde dieren maken het naast spannend ook een mooi verhaal om te lezen.

Middernacht is geschreven vanuit het perspectief van Olivia. Voor de lezer is dit fijn omdat haar gevoelens een belangrijke rol in het verhaal spelen. Daarnaast leren we stukje bij beetje meer van Olivia en hoe zij terechtgekomen is op het cruise schip. Haar achtergrondverhaal en perspectief zijn een waardevolle toevoeging aan de opbouw van de spanning en het persoonlijke einde van het verhaal.

Middernacht, geschreven door Amy McCulloch, is een super spannend en interessant verhaal wat je op het puntje van je stoel laat zitten. De fijne schrijfstijl van deze auteur met de opbouw van het verhaal maken het een fijn boek om te lezen.  Om deze redenen krijgt dit boek vijf hartjes.

Recensie: Middernacht - Amy McCulloch

Middernacht

1  2  3  4  5

Wanneer haar leven in Londen uit elkaar valt, wordt Olivia uitgenodigd voor een cruise naar Antarctica met haar vriend Aaron. Ze kan haar geluk niet op, niet eerder was Olivia op zo'n spectaculaire plek: enorme ijskliffen doemen voor het schip op, pinguïns duiken in de diepblauwe golven en de zon gaat nooit onder.

Maar dan verdwijnt Aaron. En aan boord wordt een lichaam ontdekt. Omringd door vreemden heeft Olivia geen idee wie ze kan vertrouwen. En als ze daar niet snel achter komt, zal ze niet levend terugkeren...

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn