Licht in de vlam - Jennifer L. Armentrout RECENSIE

Recensie: Flesh and Fire 2:  Licht in de vlam – Jennifer L. Armentrout

Licht in de vlam is het tweede deel van de Vlees en Vuur-reeks van Jennifer L. Armentrout. De Vlees en Vuur-serie (Flesh and Fire) is eigenlijk een reeks die de wereld vóór de wereld van de Vlees en As-reeks beschrijft. Vlees en As gaat over Solis en Atlantië, een wereld nadat de oergoden zich teruggetrokken hebben, maar de godelingen en stervelingen leven nog steeds met de gevolgen van hun daden. Die geschiedenis, de daden en de gevolgen, worden in de Vlees en Vuur reeks beschreven.

De wereld bestaat uit diverse domeinen. Een sterfelijk domein en het domein van de Goden. Het land Lasania wordt al eeuwen geteisterd door de ‘Rot’, een alles bedervende ziekte die land en mensen aantast. De koning toen, Roderick, heeft een oergod, de god van de Dood, om hulp gevraagd. Zijn voorwaarde was dat hij de eerstgeboren dochter van het Huis Mierel tot vrouw zal krijgen. Het Huis Mierel heeft echter al die eeuwen alleen zoons op de wereld gezet, tot de geboorte van Seraphine. Op haar 17de wordt de tot dan verborgen gehouden Sera als bruid aangeboden aan de oergod van de Dood. De mensen denken dat de Rot zal ophouden door Nyktos, de God van de Dood te vermoorden. Sera is daar heel haar leven lang voor getraind en tot huurmoordenaar opgeleid. Na veel avonturen en verwikkelingen is Sera door Nyktos meegenomen en zal ze zijn Gemalin oftewel koningin worden. Nyktos of As  en Sera hebben een niet te ontkennen aantrekkingskracht tot elkaar, maar het langzaam opgebouwde broze vertrouwen tussen hen wordt beschadigd als Sera’s geheime missie uitkomt. Een missie waar ze eigenlijk toch niet meer achter stond. Haar gevoelens voor As en zijn vrienden beletten haar hem te doden. Maar ook de harde waarheid die aan het licht is gekomen, verandert de situatie. As en Sera zijn allebei opgezadeld met een erfenis van hun voorouders en hebben geen keuze gehad in het aangaan van de verbintenis. Het was As’ vader Eythos die de verbintenis aanging. Eythos was de oergod van het Leven en zijn tweelingbroer Kolis was de oergod van de Dood. Omdat Kolis verliefd werd op een sterveling Sotoria, die dood ging, is heel de wereld op zijn kop gezet en uit balans. Kolis die zo jaloers was op Eythos en diens geluk, heeft de rollen omgedraaid. Eythos en diens vrouw heeft hij vermoord en hun zoon Nyktos is daardoor tot oergod van de Dood gemaakt , want zelf is Kolis de oergod van het Leven geworden, omdat hij Sotoria terug wil halen uit de dood. Iets wat niet mogelijk is omdat Kolis de Vonk van het Leven niet heeft. Die heeft Eythos verstopt in een sterfelijke lijn. In Sera komen de wedergeboren ziel van Sotoria en de Vonk van het Leven samen en het blijkt dat Sera niet Nyktos of As moet doden maar de werkelijke god van de Dood, Kolis. Alleen volgens de profetie is dat een zelfmoord actie en alleen de Liefde zal Sera kunnen redden.

Als altijd weet Jennifer L. Armentrout weer een prachtige en meestal ook ingewikkelde setting te creëren, waarin de hoofdpersonen voor de nodige uitdagingen komen te staan.  In Licht in de vlam is niets zoals je eerst dacht dat het in elkaar zat en ook de personages zelf komen steeds weer voor verrassingen te staan. De hiërarchie tussen oergoden, goden, godelingen en stervelingen wordt steeds aangevuld met nieuwe lagen. Schrikgoden, wraakgoden, shapeshifters, draecken en mislukte experimenten van de goden, zoals de Vraten. Met Licht in de vlam wordt die setting nog verder uitgewerkt en worden er weer nieuwe elementen aan toegevoegd. Kolis heeft kennis gekregen van de krachten die Sera los heeft gelaten en As moet zijn Schaduwrijk en Sera proberen te beschermen tegen alle aanvallen. Sera en As, draaien natuurlijk weer lekker lang om elkaar heen. Met de liefde ligt het ingewikkeld, maar de passie en de lust zijn volop aanwezig tussen hen en de erotische beschrijvingen zijn best expliciet. De actie gedeeltes zijn dat echter ook en je kunt zelfs spreken van bijna horror scenes. Ook Licht in de vlam is daarom het beste te omschrijven als romantische new adult fantasy en niet echt geschikt dus voor de hele jonge lezers.

Jennifer L. Armentrout is zeker een zeer productieve schrijfster. Diverse series, maar ook veel losse romans. Haar genre is zondermeer romantisch en ook erotisch. De series zijn voor de volwassen young adults, spannend en complex met de nodige actie op alle fronten. Jennifer L. Armentrout weet prachtige boeiende werelden te creëren en haar personages hebben diepgang en ontwikkelen zich vaak tot sterke karakters. En omdat Jennifer L. Armentrout erg uitgebreid op kwesties in kan gaan en geen genoeg kan krijgen van de werelden waarin haar personages de nodige obstakels moeten overwinnen, schrijft ze uitgebreide reeksen over hen. Het maakt niet uit of geliefden er vier of vijf boeken over moeten doen om hun happy ending te krijgen. Zondermeer tot genoegen van haar fans, want eerlijk is eerlijk, haar boeken vervelen nooit. Ze heeft een fijne zeer soepele schrijfstijl. Ze weet actie, romantiek, historie en magische fantasie zo te mixen, dat het resultaat je meezuigt het verhaal in en je niet meer los laat.

Recensie: Flesh and Fire 2: Licht in de vlam - Jennifer L. Armentrout

Flesh and Fire 2 - Licht in de vlam - Limited Edition

1  2  3  4  5

'Licht in de vlam' van Jennifer L. Armentrout is het tweede deel in de fantasy-serie Flesh- & Fire, die zich afspeelt in de wereld van de Blood & Ash-serie.

Sera heeft er alles voor over om een eind te maken aan het schrikbewind van koning Kolis. Wanneer Nyktos, de oergod van de dood, een plan heeft om hem uit te schakelen, heeft hij Sera’s hulp hard nodig. Wat Sera niet kan gebruiken, is de onmiskenbare passie die tussen hen opvlamt. Sera weet dat ze niet mag vallen voor Nyktos, zeker niet nu de toekomst aan haar voeten ligt. Ondertussen neemt de dreiging van koning Kolis echter toe, en blijkt ze Nyktos’ liefde harder nodig te hebben dan ooit.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn