Midwinternacht – Rick de Haas RECENSIE

Recensie: Midwinternacht – Rick de Haas

Het prentenboek Midwinternacht is geschreven door Rick de Haas. Rick de Haas is een bekend illustrator, zo maakt hij ook de illustraties voor de boekenreeksen De Gorgels en Mees Kees. Nu heeft hij voor het eerst in 15 jaar weer een prentenboek geschreven en geïllustreerd. Op de achterkant staat geschreven dat het boek een persoonlijk familieverhaal vertelt.

Het prentenboek Midwinternacht gaat over een oma die wacht op haar gasten, namelijk haar zoon, schoondochter en kleinzoon Viktor. Zij komen langs maar zijn altijd te laat. Oma woont sinds het overlijden van haar man alleen in het grote huis. In het huis wonen ook 5 huisspookjes die er al zijn sinds het huis bestaat. Oma heeft het huis al helemaal gezellig versierd voor kerst en heeft de kerststal neergezet op de tafel waar altijd alle fotolijstjes staan met foto’s van de familie. De huisspookjes hebben medelijden met oma omdat zij zo lang moet wachten op haar bezoek. Zij verzinnen samen een plan om oma te verrassen. Zij willen zich verkleden als de familie en lopen naar de tafel om te kijken hoe zij zich dan moeten verkleden. Zij verkleden zich vervolgens als de beeldjes van de kerststal, dit is een heel grappige wending in het verhaal. Zij bellen aan bij oma en zij laat hen binnen. Iedereen schuift aan tafel, maar dan gaat de bel weer. De ‘echte’ gasten zijn er, de spookjes maken dat zij weg komen maar oma is helemaal in de war door het bezoek. Door de opmerking van oma dat haar gasten er toch al waren, maakt schoondochter zich veel zorgen om oma. Desondanks maken zij er met z’n allen een gezellige avond van, vader zit achter de piano en iedereen zingt liedjes. Na een lange avond gaat oma naar boven om daar naar het gezang te luisteren om zo in slaap te vallen. Maar dit wordt wel een heel bijzondere nacht.

Wat leuk is, is dat er naast de tekst van het verhaal ook uitspraken in een ander lettertype op de pagina staan. Dit zijn de teksten die de personen uit het boek zeggen. Dit maakt het boek wat meer dynamisch in plaats van dat je alleen de tekst moet lezen. Door deze zinnen wordt het meer interactief en komt er ook wat meer speelsheid in het verhaal. Het einde van het verhaal is wel wat verrassend en is echt niet iets dat je direct zult verwachten. Dit einde is wel wat lastiger uit te leggen aan (jongere) kinderen. Het komt eigenlijk vrijwel uit het niets en de pagina met illustraties die vooraf gaat, van een huis zonder sneeuw en hierna gaat het sneeuwen en deze bedekt het huis en de grond met sneeuw, verraadt dan nog niets van de volgende pagina.

De illustraties in Midwinternacht passen goed bij het verhaal en er wordt mooi gebruik gemaakt van de kleuren. Je ziet direct wanneer je binnen bent bij oma door de warme gele en oranje kleuren en wanneer je buiten in de kou en donkere nacht bent door de donkerblauwe en groene kleuren. Je ziet dat oma haar best heft gedaan om het gezellig te maken en door de gebruikte kleuren wordt dit extra benadrukt. De donkere nacht waarin vader, moeder en kleinzoon Viktor rijden wordt ook getoond. Je voelt direct in welke situatie je zit, dit is komt door het kleurgebruik en de details die wel of juist niet getekend zijn.

Recensie: Midwinternacht – Rick de Haas

Midwinternacht

1  2  3  4  5

Oma heeft zin in kerst en is druk met de voorbereidingen voor het diner. Het is de eerste kerst zonder opa en ze voelt zich alleen. Haar familie komt die avond logeren, maar waar blijven ze? Ze zijn veel te laat! Gelukkig is oma niet helemaal alleen, want er wonen ook vijf spookjes in het huis. Ze willen iets voor oma doen, en ze verzinnen een plan: ‘Als die familie niet op komt dagen, dan doen wij toch net of we die familie zijn?’ Maar ze weten niet dat oma een kerststalletje op de plaats van de familiefoto’s heeft gezet. Verkleed als herders, en met een paar schapen, bellen ze bij oma aan. Als de familie eindelijk komt, verdwijnen de spookjes. Maar de schapen? Die blijven nog eventjes.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn