Waar gaan we eigenlijk heen - Toon Tellegen RECENSIE

Recensie: Waar gaan we eigenlijk heen - Toon Tellegen

Waar gaan we eigenlijk heen is een bundel met filosofische dierenverhalen. Als je niet bekend bent met de boeken en verhalen van Toon Tellegen, denk je in eerste instantie waarschijnlijk dat het om een kinderboek gaat: verhalen over dieren, met prachtige tekeningen van Thé Tjong-Khing. Maar niets is minder waar: Waar gaan we eigenlijk heen bevat niet alleen verhalen die voor (voornamelijk de wat oudere) kinderen geschikt zijn, maar ook zeker een genot zijn voor de voorlezer.

Waar gaan we eigenlijk heen bevat 27 apart te lezen verhalen over verschillende dieren. Natuurlijk komen eekhoorn en mier voorbij, maar ondere andere de aardworm, bladluis, neushoorn, duizendpoot en de kameel komen ook voorbij. De literaire dierenverhalen zetten je aan het denken, ze bevatten namelijk een diepe achterliggende boodschap of wijsheid. Eentje die niet altijd direct tijdens of vlak na het lezen duidelijk wordt. Voor de een wordt dit vlak na het lezen duidelijk, de ander leest het verhaaltje misschien nog liever een aantal keer.

Toon Tellegen heeft een unieke schrijfstijl. Enerzijds zijn de verhaaltjes eenvoudig geschreven, anderzijds bijna poëtisch en met een bijzondere woordkeuze. Waar gaan we eigenlijk heen is een boek dat eigenlijk voor bijna alle leeftijden geschikt is.  De verhaaltjes prikkelen je fantasie en zijn erg geschikt om met elkaar over in gesprek te gaan. Wel is het een genre waar je van moet houden en wat waarschijnlijk niet elk kind of volwassene aanspreekt.

Hoewel ieder zijn eigen favoriete verhaal in Waar gaan we eigenlijk heen zal hebben, is ‘De oorlog’ een typisch voorbeeld van een verhaal wat nog even in je hoofd blijft spoken: ‘De mier boog zijn hoofd en dacht over de oorlog na. Hij had hem nooit ontmoet, maar hij wist dat hij groot was, groter dan iedereen, en dat hij kwaadaardige nagels had en dat er een geur van vernielzucht om hem heen hing.’ … ‘Die middag op de open plek in het bos tussen de andere dieren dacht de mier over dat alles na en zei: ‘Het is het beste als niemand van ons – ik ook niet – weet wie de oorlog is en niemand hem ooit zal ontmoeten.’  De oorlog’ is een verhaal wat je ontroert, maar wat ook zeker bepaalde ‘taalgrapjes’ bevat: de dieren kennen de oorlog namelijk niet, maar wel de oorwrum, de ooraap, de oorkwal en sommigen de oorrob.

Kortom, Waar gaan we eigenlijk heen  is een prachtige, filosofische verhalenbundel die je keer op keer kunt lezen!

Waar gaan we eigenlijk heen

Toon Tellegen

7 november 2023

ISBN 9789021482545
    Uitgever Querido
    128 pagina's

Querido

1  2  3  4  5

Lopend naar de verte stuiten de eekhoorn en de mier op een muur, waarachter niets blijkt te zijn. Niets? Dat kan niet, er moet toch iets zijn. Voor ze het weten raken ze verstrikt in een gesprek over iets en niets, over oneindigheid en over dat je alles kunt denken wat je maar denken wilt. ‘Alleen elkaar wegdenken kunnen we niet. Alles kan, maar dat niet.’

De dieren bespreken het verstrijken van de tijd, de rol van het toeval en de geest krijgen. De alleswetende mier deelt hen in twee soorten in: dieren die niets weten en dieren die helemáál niets weten.

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn