London, with love - Sarra Manning RECENSIE

Recensie: London, with love - Sarra Manning

Jennifer en Nick leren elkaar in 1986 als tieners kennen. In de tientallen jaren die volgen, worden ze verliefd op elkaar, op anderen, blijven ze goede vrienden, krijgen ze ruzies en spreken ze elkaar maanden niet. Maar wat er ook gebeurt: Nick en Jennifer vinden elkaar altijd terug: op verwachte en onverwachte momenten. Maar is het na al die jaren voorbestemd om samen te zijn en hun leven met elkaar te delen?

Na het lezen van de achterflap en wanneer je begint met lezen in London, with love doet het verhaal je in eerste instantie denken aan het boek of de Netflix-serie ‘One Day’. Wanneer je verder bent in het boek, blijkt London, with love toch een ander verhaal en een verhaal met andere wendingen te zijn, maar zeker geschikt voor liefhebbers van 'One Day'!

In Londen, with love volg je Jenny (Jennifer) vanaf haar tienerjaren in Londen. Samen met, maar ook zeker zonder, Nick. Dit maakt dat je voornamelijk Jenny erg goed leert kennen en zie je hoe zij en Nick zich als persoon ontwikkelen. Ook bekende momenten uit de geschiedenis komen voorbij: de aanslagen in New York op 11 september 2001, de metroaanslagen in Londen in 2005 en de coronapandemie. Aan de ene kant is het mooi dat deze gebeurtenissen een plaats krijgen in het boek, omdat ze afgelopen decennia natuurlijk van grote invloed zijn geweest. Aan de andere kant is het misschien wat teveel om ze beide zo expliciet aan bod te laten komen in het verhaal.

Bovenaan elk hoofdstuk van London, with love staat de datum en het jaartal waarin het hoofdstuk zich afspeelt. Hierdoor krijg je een goed beeld van de tijdssprong die tussen de hoofdstukken wordt gemaakt. De ene keer zit er 3 maanden tussen de hoofdstukken, de andere keer 2 jaar. Je bent steeds benieuwd hoe het Nick en Jenny is vergaan en of ze (nog of weer) een rol spelen in elkaars leven, wat maakt dat je blijft lezen. Soms is het echter ook een beetje langdradig en had er iets meer tempo in het verhaal mogen zitten. Wel heeft Sarra Manning een fijne schrijfstijl, waarin ze de stad Londen een mooie plaats weet te geven. Je leert de stad (voornamelijk door Jennifer haar ogen) goed kennen: de verschillende wijken en metrostations.

London, with love is een heerlijk romantisch en soms een beetje een voorspelbaar verhaal, maar dat zeker mooie wendingen heeft die je niet direct ziet aankomen!

London, with love

1  2  3  4  5

Londen. Negen miljoen mensen. Tweehonderdzeventig metrostations. Elke dag duizenden toevallige ontmoetingen, eerste afspraakjes, afscheidstranen en happy ever afters. En twintig jaar lang is Londen de stad waar één vrouw en één man elkaar elke keer nét missen.
    Jennifer en Nick ontmoeten elkaar als tieners. In de twee decennia die volgen worden ze verliefd op elkaar, hebben ze een hekel aan elkaar, zoenen ze, blijven ze vrienden, willen ze elkaar nooit meer spreken, en vinden ze elkaar altijd weer terug.
    Maar zijn ze na al die tijd voorbestemd om samen te zijn, of is dit het einde van hun reis?