Ooievaarsblues - Bart Chabot RECENSIE

Recensie: Ooievaarsblues - Bart Chabot

Waar we normaal elk jaar in de Boekenweek een essay aangeboden krijgen, heeft het CPNB dit jaar gekozen voor een gedichtenbundel. Een mooie afwisseling die lezers uitnodigt om weer een keer poëzie te lezen. Met het thema 'Bij ons in de familie' werd er voor het boekenweekgeschenk ook al voor De Chabotten gekozen, en daar is Ooievaarsblues een leuk verlengstuk van.

In twintig gedichten laat Bart Chabot ons zijn talent zien. Hij heeft 18 gedichten gekozen uit zijn bestaande oeuvre, en schreef daar twee nieuwe gedichten bij. Beide nieuwe gedichten gaan over de dood (dit thema is niet enkel voorbehouden voor de nieuwe gedichten trouwens) en dat zet je wel even aan het denken. Toch voelt de bundel als een heel verscheiden geheel aan.

Het eerste gedicht zorgt meteen voor een glimlach op je gezicht, maar dat doen zeker niet alle gedichten merk je al snel. Er zijn genoeg droevige en vreemde gedichten te vinden in de volgende pagina's, en het is aan de start van een nieuwe bladzijde dus maar afwachten wat je voorgeschoteld krijgt. Dat geeft een soort nieuwsgierigheid, die in combinatie met het lage aantal bladzijden er voor zorgt dat je Ooievaarsblues zomaar uitgelezen hebt.

Wat opvalt is, dat er veel herkenbare zaken te vinden zijn in de woorden van Chabot, maar dat ze vaak vanuit een bizar oogpunt worden neergezet. Over het algemeen leidt dat dus niet tot een warm, huiselijk gevoel tijdens het lezen, maar ga je er wel over nadenken. De auteur heeft niet één thema waar hij diep op ingaat, en het lijkt op het eerste gezicht niet altijd duidelijk waarom hij een bepaald gedicht gekozen heeft bij het boekenweekthema 'Bij ons in de familie'. Misschien dat je daardoor de gedichten wel een keer of wat wil herlezen. Om toch het aanknopingspunt en/of de diepere betekenis te vinden.

Ooievaarsblues is een mooi boekje dat veel lezers weer een keer zal laten kennismaken met poëzie. Het is nooit saai, en je doorloopt een heel palet aan emoties tijdens het lezen, maar niet elk gedicht zal even makkelijk te verteren zijn voor iedereen. De zinnen zijn altijd vlot leesbaar en af en toe zijn er echt memorabele uitspraken te vinden die je met stiften en uitroeptekens wil markeren om nooit meer kwijt te raken.

Het CPNB heeft met Ooievaarsblues buiten de lijntjes gekleurd en de bundel verdient een plekje in iedere lezer zijn kast. Of je er van geniet, zal te maken hebben met de liefde voor poëzie en of je van de wat meer zwartgallige humor houdt die Bart Chabot eigen is.

Recensie: Ooievaarsblues - Bart Chabot

Ooievaarsblues

1  2  3  4  5

Dit jaar geen essay maar een dichtbundel bij het Boekenweekthema Bij ons in de familie. Speciaal voor de Boekenweek kiest en bewerkt Bart Chabot zijn meest persoonlijke gedichten over familie. Ooievaarsblues is ook de geboortegrond van de fonkelnieuwe gedichten ‘Metaalmoeheid’ en ‘Black Cadillac’. Leg vanaf 16 maart een flinke stapel van Ooievaarsblues in je boekwinkel.
    Let op: Bestellen kan tot en met 18 oktober 2023. Het is ná 18 oktober 2023 niet mogelijk geplaatste orderaantallen te verlagen of orders te annuleren. Deze worden volledig gefactureerd. Nabestellen kan wel, maar een nabestelling is niet gegarandeerd. Een late bestelling wordt alleen bij voldoende voorraad nog aan je uitgeleverd.
    Dit artikel wordt je alleen toegewezen als je klant bent van de CPNB. Op alle producten onder ‘uitgever: cpnb’ zijn onze CPNB reglementen van toepassing.