De engel van de stad - Eva García Sáenz de Urturi RECENSIE

Recensie: De engel van de stad - Ev García Sáenz de Urturi

Waar Het zwarte boek van de uren, de voorganger van De engel van de stad, nog het vierde deel van de alom gerespecteerde 'Witte stad' reeks leek, blijkt dit slechts een illusie en heeft protagonist Unai López de Ayala een geheel eigen reeks verdiend. Anders dan voorheen leek, is dit dus niet het vijfde deel van de originele reeks dat door Eva García Sáenz de Urturi is geschreven, maar het tweede deel van een op zichzelf staande serie. Hoeveel opeenvolgingen er nog zullen volgen is nog niet bekend. De gebeurtenissen volgen elkaar in chronologische volgorde op, waardoor het van belang is om de voorganger eerst te lezen. Je kunt het wel als alleenstaand boek lezen, maar zonder de voorafgaande informatie zullen er gaten in het verhaal van De engel van de stad vallen.

Unai López de Ayala, bijnaam Kraken, heeft een aantal jaar terug zijn detectivewerk aan de kant gelegd en focust zich nu voornamelijk op zijn werk als profiler en zijn gezin. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan en Kraken wordt indirect verbonden met het onderzoek van zijn oud-collega Estíbaliz Ruiz de Gauna die in Vitoria de cold case van zijn vader onderzoekt. Veertig jaar eerder werd hij onder verdachte omstandigheden vermoord en de waarheid heeft nooit het licht gezien. Op het moment dat Kraken twijfelt of zijn prioriteit naar zijn oude werk of zijn gezin moet gaan, woedt er in Venetië een flinke brand. De omstandigheden van de vuurzee zijn identiek met een brand die tientallen jaar eerder in hetzelfde palazzo plaatsvond en waarbij Krakens moeder Ítaca betrokken was...

De schrijfwijze van García Sáenz de Urturi is erg aangenaam en ondertussen ook wel typerend te noemen. De tekst is over het algemeen kort en bondig en zonder gebruik van moeilijkheden. Haar verhalen bevatten allen een mysterieus aspect en de personages dragen deze vertellingen. Door middel van weelderige details toont de auteur haar liefde voor de besproken steden, wat een heel sfeervolle ambiance teweegbrengt. Deze kenmerken zijn allemaal van toepassing op De engel van de stad. Dit deel onderscheidt zich echter van de vorige verhalen door zich op het persoonlijke vlak van Unai te richten. Doordat hij centraal staat, is er minder ruimte om de andere karakters goed uit te tekenen, waardoor ze onder de oppervlakte blijven. Als je de eerdere boeken al gelezen hebt, weet je welke relaties er zijn ontstaan en welke karakters belangrijk voor de protagonist zijn. Als dat niet het geval is, zullen er vragen oprijzen die niet allemaal een bevredigend antwoord krijgen.

Het verhaal wordt door middel van twee zienswijzen in verschillende tijdspannes verteld: die van Unai in het heden en een terugblik van een onbekend personage. Eigenlijk is het is net te veel: twee belangrijke personages, twee belangrijke plaatsen, twee verschillende gebeurtenissen in verschillende jaartallen en twee verschillende situaties. Hoewel de verhaallijnen nauwelijks met elkaar in verbinding lijken te staan, zorgt de voortgang van het verhaal toch dat kleine kieren dichtvallen. De verwarring blijft echter bestaan. De sfeervolle omschrijvingen zijn het gehele boek aanwezig en in eerdere delen was dit een positief punt. In De plot van De engel van de stad is echter matig, waardoor alle onbenulligheden eigenlijk als een stoorzender werken. De spanning blijft lang achterwege en wanneer de ontknoping tevoorschijn komt, is ook dit niet op het niveau wat we van de auteur gewend zijn.

De engel van de stad is een prima boek, maar mist innovatie waardoor het een typerend tussendeel is geworden. De thriller staat bol van irrelevante informatie, waardoor het een flinke opgave wordt om bij de les te blijven. Het is geen slecht boek, maar wel onder het niveau wat we tot dusver van haar hebben gekregen.

Recensie: De engel van de stad - Eva García Sáens de Urturi

De engel van de stad

1  2  3  4  5

Een prachtig Venetiaans palazzo brandt af, terwijl daar een bijeenkomst plaatsvindt van de vereniging van Antiquarische Boekverkopers. De lichamen van de gasten zijn echter niet te vinden in het puin. Krakens moeder, Ithaca, was betrokken bij een brand die tientallen jaren eerder onder identieke omstandigheden plaatsvond.

Ondertussen onderzoekt inspecteur Estíbaliz in Vitoria een zaak die mogelijk antwoorden biedt op de overval die een einde maakte aan het leven van Krakens vader. Maar Unai aarzelt om terug te keren naar het onderzoek. Het voelt alsof hij moet kiezen tussen de zoektocht naar wat er met zijn ouders is gebeurd, of zijn gezin.

In een duister, mysterieus Venetië staat inspecteur Unai López de Ayala – alias Kraken – op een kruispunt in zijn leven: eindelijk het verleden oplossen, of zich richten op de toekomst.

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen