Met hart en ziel - Katarina Widholm RECENSIE

Recensie: Met hart en ziel - Katarina Widholm

Met hart en ziel is de debuutroman van de Zweedse schrijfster Katarina Widholm. Het is het eerste deel van de serie Het Zweedse lot.

In 1937 gaat de zeventienjarige, op het platteland wonende, Betty naar Stockholm om te gaan werken als dienstmeisje bij het gezin van dokter Molander. Betty reist per trein en raakt onderweg aan de praat met Martin Fischer, die een belangrijke rol zal gaan spelen in haar leven. Het werken bij het gezin valt Betty soms zwaar maar toch heeft ze het goed naar haar zin. Viola, het dienstmeisje van de buren wordt al snel haar beste vriendin waardoor ze makkelijker kan wennen aan haar nieuwe leven. Helaas is er de oorlogsdreiging en mede door onverwachte ontwikkelingen komt het leven van Betty in een stroomversnelling en moet zij moeilijke keuzes maken.

Katarina Widholm weet Met hart en ziel de lezer meteen te boeien. Op aangrijpende wijze wordt het harde werken van de moeder van Betty, die weduwe is en ook nog twee jonge zoontjes te verzorgen heeft beschreven. Ook de aanvankelijke onzekerheid van Betty is heel invoelbaar, hoe moet dit plattelandsmeisje zich handhaven in een overweldigende stad als Stockholm?

De spanning over Nazi Duitsland voert Katarina Widholm gedoseerd op, in eerste instantie lijkt het niet meer dan wat onaangenaam nieuws dat in de krant of op de radio te lezen en te horen is. Langzaam komt de dreiging dichterbij en word je als lezer ook wat ongeruster over het effect dat dit op de inwoners van Zweden zal hebben. De onzekerheid voor de in Zweden wonende joden wordt indringend beschreven. Ook de sympathisanten van de Nazi’s hebben een rol gekregen in het boek. De boventoon speelt de oorlog echter niet in Met hart en ziel. De auteur heeft kans gezien om de oorlogsdreiging aan te stippen en er te laten zijn zonder dat het een oorlogsboek is geworden. De liefde en het leven van Betty vol gelukkige en ongelukkige momenten, wordt uitgebreid beschreven. Het is een boek waar veel belangrijke zaken van het vooroorlogse Zweden aan bod komen en het geeft daardoor een goed tijdsbeeld.

Knap is de vooroorlogse verboden homofilie verweven in het verhaal. Uiteindelijk zal dit het leven van Betty voor altijd veranderen. Er worden keuzes gemaakt die de lezer tot nadenken kunnen brengen, maar één en ander wel met in gedachten dat het boek zich afspeelt in 1937.

Met hart en ziel is knap geschreven er zit onder andere historie, spanning, verdriet en verliefdheid in. Deze thema’s worden beschreven op een aansprekende meeslepende wijze waardoor de lezer gaat meeleven met de hoofdpersonen. De meeste karakters worden dan ook goed uitgediept. Vooral de niet zo aardige doktersvrouw en de wel vriendelijke dokter, die toch een duistere kant blijkt te hebben zullen menig lezer verbazen. De schrijfstijl is makkelijk leesbaar, geen te lange zinnen of ingewikkelde zinsbouw. Het is een boek met een open einde, daar moet je van houden maar waarschijnlijk zal deel twee ook gelezen kunnen worden als men deel één niet gelezen heeft.

Met hart en ziel is een boeiend boek en zeker de moeite waard om te lezen.

Het Zweedse lot 1 - Met hart en ziel

1  2  3  4  5

1937, Zweden. De zeventienjarige Betty staat op het punt om in Stockholm haar geluk te beproeven als dienstmeisje bij het gezin van dokter Molander. Ze kan niet wachten om het kleine dorp waar ze is opgegroeid achter zich te laten en de wereld waarover ze zo veel heeft gelezen in het echt mee te maken. Eenmaal onderweg ontmoet ze in de trein Martin Fischer, een goed opgeleide jongeman van Joodse afkomst die literatuur doceert. Het duurt niet lang voordat de twee ­bevriend raken door hun gedeelde passie voor boeken en ze beloven elkaar te schrijven.

Betty komt er al snel achter dat ze als dienstmeisje niet veel tijd meer heeft om te lezen: ze moet hard werken voor de vriendelijke dokter ­Molander en zijn niet al te vriendelijke vrouw, die vastbesloten lijkt het leven van Betty zuur te maken. Gelukkig leert ze snel en lukt het haar om haar draai te vinden in het drukke Stockholm en dit nieuwe huis­houden. Het contact met Martin biedt haar afleiding en hun onschuldige boekbesprekingen groeien al snel uit tot iets anders.

Maar de dreiging van de Tweede Wereldoorlog nadert, en op een dag beantwoordt Martin haar brieven niet meer. Alle moeite die ze in de weken daarna doet om hem te vinden is tevergeefs. En als ze ook een geheim ontdekt binnen het huis waar ze werkt, dreigt dat haar hele ­leven overhoop te gooien.