Kleinste kwaad - Floris Kleijne RECENSIE

Recensie: Kleinste kwaad - Floris Kleijne

Kleinste kwaad is het nieuwste boek van Floris Kleijne en een vervolg op Klaverblad waarmee hij de Schaduwprijs voor beste Nederlandstalige thrillerdebuut in 2021 won. Eerder schreef hij nog het spannende verhaal Wiegelied.

Detective Roelant Onderwater heeft afscheid genomen van het criminele circuit, hij neemt nu alleen nog standaard zaken aan. Dat is zijn belofte aan zijn partner Zorah. Maar als Roelant een telefoontje ontvangt van een drugshandelaar Ko bij wie hij nog in het krijt staat, moet hij deze zaak wel aannemen. Er zijn vijf kinderen en een leerkracht ontvoerd, hun levens lopen gevaar. Een van deze kinderen is Ko zijn dochter. Roelant probeert zijn partner Zorah erbuiten te houden, maar als een ouder van een van de vier andere kinderen haar hulp vraagt bij het ondersteunen van hun gezin tijdens de zaak van de vermiste kinderen, stort ook zij zich volledig op de zaak. Met alle gevolgen van dien.

Floris Kleijne schrijft vanuit meerdere personages, allemaal hebben ze hun eigen hoofdstukken en hun eigen verhaal waardoor je alle personages leert kennen en het geheel goed kan volgen. Zo schrijft hij vanuit de personages Roelant en Zorah maar ook de personages van de kinderen, hun ouders, ontvoerders en andere betrokkenen bij de zaak van deze ontvoering.

Kleinste kwaad is een realistisch verhaal met realistische personen en gebeurtenissen, het begint op een rustige manier en bouwt de spanning daarna steeds verder op. Floris Kleijne beschrijft de omgevingen tot in detail en zo sterk dat je als lezer bijna het gevoel krijgt er zelf te lopen, ze zorgen ervoor dat je volledig in het verhaal meegezogen word. Daarnaast zorgen de onvoorziene plotten dat je als lezer mee gaat puzzelen om te weten te komen hoe de vork in de steel zit en om erachter te komen wie dan uiteindelijk de dader zou kunnen zijn.

Het verhaal leest vlot omdat het heel spannend is van begin tot het eind en de hoofdstukken zijn kort.

Ondanks dat Kleinste kwaad een vervolg is op Klaverblad, hoef je deze niet gelezen te hebben alvorens je in Kleinste kwaad begint. Dit omdat er in het begin van dit boek een duidelijke terugkoppeling te lezen is naar Klaverblad.

Kleinste kwaad van Floris Kleijne is een toppertje. Een realistisch verhaal dat je van het begin tot het eind in spanning houdt.

Kleinste kwaad

1  2  3  4  5

Kleijnes debuut Klaverblad won de Schaduwprijs voor beste debuutthriller en hij werd als enige debutant genomineerd voor de Gouden Strop

Detective Roelant Onderwater heeft het criminele circuit voorgoed vaarwel gezegd. Vanaf nu neemt hij alleen nog koosjere zaken aan, zo heeft hij zijn partner Zorah beloofd. Maar dat voornemen blijkt lastiger vol te houden dan verwacht. Als hij een telefoontje ontvangt van Ko, een drugshandelaar bij wie Roelant in het krijt staat, kan hij onmogelijk nee zeggen. Ko’s dochter is ontvoerd en blijkbaar zijn de levens van nog vier andere kinderen in gevaar. Roelant bijt zich vast in de zaak, maar besluit Zorah buiten schot te houden.

Zorah Thijssen worstelt al twee jaar met de nasleep van de zaak waarbij ze Roelant ontmoette, maar die ook haar carrière en haar gedroomde toekomst verwoestte. Als de ouders van een ontvoerd meisje haar hulp inroepen, grijpt ze die kans dankbaar aan. Halsoverkop stort Zorah zich op de zaak, maar daarmee zet ze meer op het spel dan ze beseft. Zo begint een race tegen de klok tegen een gewetenloze, onzichtbare vijand, met de levens van vijf onschuldige kinderen als inzet.