Zomervacht - Jaap Robben RECENSIE

Recensie: Zomervacht - Jaap Robben

Brian woont samen met zijn vader Maurice in een caravan op een afgelegen stuk land. Zijn oudere broer Lucien woont in een instelling voor mensen met een geestelijke en verstandelijke beperking. Elke maand gaan ze samen bij hem op bezoek, maar dat is meer uit schuldgevoel dan dat ze er graag heen gaan.

Vlak voor de zomer horen ze dat de instelling gaat verbouwen en krijgen ze het verzoek of Lucien bij hen opgevangen kan worden. Vader Maurice probeert hier in eerste instantie onderuit te komen, totdat hij hoort dat er een vergoeding tegenover staat. Dat haalt hem over om zijn zoon thuis op te vangen, want het geld kunnen ze goed gebruiken.

Zomervacht is geschreven vanuit het perspectief van de dertienjarige Brian. Daarvoor gebruikt auteur Jaap Robben taal die aansluit bij deze leeftijd, waardoor het verhaal realistisch overkomt. Door het gekozen personage krijg je een boeiend inkijkje in dit gezin. De ouders zijn uit elkaar en hebben daarbij allebei de zorg voor één van de broers op zich genomen. Beide ouders lijken vooral met zichzelf bezig te zijn en weinig liefde te geven aan de jongens. Verwaarlozing is een belangrijk thema in dit boek.

Brian is een personage dat direct je sympathie krijgt. Vader Maurice haalt Lucien naar huis, maar eigenlijk laat hij de zorg volledig aan Brian over. Brian kent zijn broer niet goed en weet in eerste instantie niet wat hij met hem aan moet. Want hoe communiceer je met iemand die niet kan praten? Doordat de broers op elkaar aangewezen zijn, zie je de band tussen hen groeien en ontstaat er liefde tussen de broers, die verder in het gezin ontbreekt. Het is aandoenlijk hoe Brian zijn best doet om Lucien te helpen en voor hem te zorgen. Hoewel hier en daar toch ook zijn puberegoïsme om de hoek steken als hij zijn vriendinnetje wil bezoeken.

In 2018 verscheen Zomervacht van de hand van auteur Jaap Robben. Het boek haalde de longlist van de International Booker Prize en kreeg ook in het buitenland lovende recensies. In 2023 verscheen de film over het boek, die ook goed werd ontvangen. Regisseur van de film is Joren Molter en een bijzonderheid aan de film is dat de rol van Lucien door een echt lichamelijk beperkte acteur is gespeeld.

Zomervacht is een rauw verhaal. De auteur weet dit beeldend op de lezer over te brengen. Liefde van de vader voor Brian en Lucien ontbreekt. De omgeving waar de jongens wonen is kaal en afgelegen. De buren zijn louche types en Brian is vooral op zichzelf aangewezen. De onderwerpen zijn best zwaar, maar de auteur weet dit toch luchtig te beschrijven. Daarbij is Brian veerkrachtig en sterk en groeit de liefde tussen de twee broers.

Dit was mijn eerste roman van Jaap Robben. De heldere, beeldende schrijfstijl en dit intrigerende verhaal hebben mij nieuwsgierig gemaakt naar zijn andere boeken.

Recensie: Zomervacht - Jaap Robben

Zomervacht

Jaap Robben

21 november 2023

ISBN 9789044549478
    Uitgever De Geus
    316 pagina's

De Geus

1  2  3  4  5

De dertienjarige Brian woont bij zijn vader op een afgelegen terrein in een caravan. Brians verstandelijk en fysiek beperkte broer Lucien brengt zijn dagen door in een instelling. Een renovatie tijdens de zomer maakt het noodzakelijk dat Lucien elders wordt opgevangen. De vader, vooral gemotiveerd door de in het vooruitzicht gestelde vergoeding, haalt Lucien naar de caravan en maakt de jonge Brian verantwoordelijk voor de verzorging van zijn broer.

Maar hoe praat je met iemand die niet spreekt? Hoe zorg je voor iemand van wie je niet weet wat hij nodig heeft? Hoe maak je de juiste keuzes als je zelf nog zo veel moet ontdekken?