Toespijs - Judith Cyrus RECENSIE

Recensie: Toespijs - Judith Cyrus

Heerlijk om ook eens een boek uit een totaal andere windstreek te lezen. Aziatische en Europese kookboeken zijn er in overvloed. Keukens waar we in Nederland en België ondertussen aardig bekend mee zijn. Toespijs gaat over Creools – Caribische gerechten. Recepten dus uit met name Suriname en de Antillen. Dat is Judith Cyrus wier roots in Suriname liggen wel toevertrouwd. Eerder schreef zij al het succesvolle kookboek ‘Paramaribo’ over de vijf belangrijkste stromingen in de Surinaamse keuken. Met toespijs breidt ze haar gebied dus uit met het bredere Caribische gebied.

Het begrip Toespijs deed bij mij in eerste instantie geen belletje rinkelen. Even dacht ik nog aan toetjes, maar dat bleek absoluut niet het geval te zijn. Toespijs is juist het belangrijkste deel van de maaltijd, het gerecht waar je daarnaast nog wat anders eet. In Suriname zou het een bekend begrip zijn: ‘Wat is je Toespijs?’. Grappig genoeg is het boek van Judith Cyrus ingedeeld op bijgerechten: Aardvruchten, Rijst, Brood of Noedels.

Toespijs kan van alles zijn: vis, van bakkeljauw tot zalm, vlees, natuurlijk heel veel kip, want Suriname en kip is geen hele vreemde combinatie, maar ook rund, lam en varken, schaal- en schelpdieren en ook vegan varianten als seitan, tempé en jackfruit. Naast Westerse invloeden zijn er zeker ook Aziatische invloeden in de Creools – Caribische keuken. Het gebruik van oester- en vissaus, gember en kokosmelk bijvoorbeeld. Het witte puntje, dat je zo vaak tegenkomt op foodtruckfestivals is dan weer een typisch westers bijgerecht.

Uiteraard wilde ik de smaken van deze Zuid-Amerikaanse keuken ook proeven.

Ik begon met Teddy’s boterkip. Gewoon omdat de eenvoudige ingrediënten me aanspraken en het een gerecht is dat ik waarschijnlijk op drukke dagen zo op tafel kan zetten. Dat klopte. Teddy’s boterkip is zó klaar en altijd lekker. Éénmaal een keer gemaakt vergeet je het recept eigenlijk niet meer en kan je het de volgende keer zo bereiden. Judith Cyrus plaatst het onder het hoofdstuk ‘rijst’. Wij aten het met noedels, ook lekker.

Het tweede gerecht was iets uitdagender, maar nog steeds niet moeilijk en van smaak net wat anders door het gebruik van zwartebonensaus, ook gewoon bij de supermarkt verkrijgbaar overigens. Wat ik op doordeweekse dagen wel prettig vind. Dit gerecht vind je terug in het hoofdstuk ‘Noedels’. Wij aten het met de geadviseerde soba noedels. Qua uiterlijk niet het meest fotogeniek, maar wel erg lekker bij het zalmpakketje.

Toespijs is een fijn boek met gerechten die net wat anders zijn dan je gewend bent, maar wel heel toegankelijk en niet al te moeilijk.

Recensie: Toespijs - Judith Cyrus

Toespijs

1  2  3  4  5

'Wat is je toespijs?' vraagt iemand met Surinaamse roots die benieuwd is naar de maaltijd. De toespijs is dat wat de hoofdrol speelt op je bord: de vis, de groente, het vlees. Aardvruchten, banaan, rijst, pasta en brood spelen in die zin een bijrol.

Zodra Judith Cyrus wakker wordt, stelt zij zichzelf drie wezenlijke vragen: waar heb ik trek in? Wat heb ik in huis? En welke toespijs past daarbij? In haar tweede boek neemt ze ons mee naar de Cariben. Geïnspireerd door wederom een smeltkroes-keuken ontwikkelde Judith 100 Creools-Caribische toespijzen. Toespijs inspireert om culinaire grenzen te verleggen.