Inez & Zo

Inez is een 37-jarige vrouw die alles goed voor elkaar heeft. Ze heeft een rijke echtgenoot, een dochter, een mooi huis, leuke shop- en roddelvriendinnen… en het belangrijkste: geld! Maar in één klap verandert dit alles, de naïeve Inez wordt door haar man verlaten; weg geld, weg huis, weg liefde. Welkom rotleven! Inez is helemaal op zichzelf aangewezen. Dit is voor haar niet makkelijk omdat ze voor haar opstandige dochter moet zorgen en de ene na de andere fout begaat. Telkens komt ze in situaties terecht waarin ze zichzelf enorm in de problemen werkt en zichzelf volkomen belachelijk maakt. Inez beseft dat ze actie moet ondernemen om voor haar en haar dochter te kunnen zorgen, dus bedenkt ze een plan.
Inez & zo is een tragi-komische roman. Het onderwerp waarover Esther Waij schrijft is eigenlijk heel triest, maar ze weet het in een ironisch jasje te stoppen. Esther schrijft in dit boek op een poëtische manier. Ze speelt met woorden en zinnen. De realiteit wisselt ze in dit boek af met stukjes uit het dagboek van Inez. De manier waarop Esther schrijft zorgt ervoor dat je blijft hoofdschudden en glimlachen. Ik vond het een vermakelijk boek. Je leest het makkelijk uit omdat vanwege de afwisseling tussen verhaal, dagboekfragmenten, gedichtjes, schema’s, enz. Inez komt vaak met situaties in aanraking die voor mij (en vast voor vele anderen) herkenbaar zijn. De schrijfster geeft op een komische manier weer, hoe het leven van een rijke, verwende vrouw kan veranderen, als haar alle luxe wordt ontnomen. De ironische manier waarop het verhaal geschreven is, maakt het boek bijzonder en vermakelijk, maar het zorgde er ook voor dat ik het moeilijk vond om de problemen van Inez serieus te nemen. Als lezer bekeek ik de wereld van Inez met een knipoog en dat maakte verhaallijn iets minder sterk.