Mijn hart op slot

Anna McPartlin studeerde marketing, maar houdt meer van standup-comedy, muziek en schrijven. Ze woont met haar man in Ierland, Dublin. Haar indrukwekkende debuutroman, Mijn hart op slot is deels gebaseerd op haar eigen ervaringen.
Emma is heel gelukkig met haar leven. Ze is docente en woont samen met John, die al twaalf jaar haar grote liefde is. Samen horen ze bij een vriendengroep waarmee ze leuke dingen ondernemen. Clodagh is haar stoere hartsvriendin; Anne en Richard zijn pas getrouwd en de charmante Sean is Johns beste vriend. Ook haar broer Noel, die priester is, speelt een grote rol in hun leven. Het boek begint met de tragische dood van John. Hij verongelukt na een wild feest dat de vriendengroep heeft bij Anne en Richard. Emma’s wereld stort in en niet één van haar vrienden kan haar helpen. Vooral Sean niet, omdat ze beiden last hebben van schuldgevoel.
McPartlin beschrijft de stadia van rouwen. Volgens haar zijn er zes: ontkenning, woede, marchanderen, depressie, gewetenswroeging en dan uiteindelijk aanvaarding. Emma en haar vrienden beleven hun verdriet allemaal op hun eigen wijze. Het is zowel ontroerend, als grappig om te lezen. Vooral als ze het leven weer oppakken en allemaal in een andere fase komen. De titels van de hoofdstukken zijn heel origineel en verklappen niet direct de inhoud. Terwijk ik aan het lezen was, hoopte ik op een bepaalde wending: dat Emma een nieuwe liefde zou vinden. Maar McPartlin houdt het spannend tot het einde en laat de personages groeien en van elkaar leren. Als je van Ierse verhalen houdt, is dit boek echt aan te raden. Vooral dit moderne Ierse verhaal. Zoals Marian Keyes over dit boek zegt: het is verfrissend eerlijk, grappig en oprecht. Een zinderende debuutroman van een getalenteerde nieuwe schrijfster. En daar sluit ik me volledig bij aan!