Dagboek van een prinses RECENSIE

Dagboek van een prinses is het eerste deel van de prinsessenserie van Meg Cabot. De serie bestaat uit acht delen, waarvan er drie reeds zijn vertaald. Het verhaal gaat over de 14-jarige Mia Thermopolis die denkt dat ze alleen nog maar kan liegen over haar gevoelens. Van haar moeder krijgt ze een schrift waarin ze haar gevoelens kan opschrijven. Mia is een onzeker meisje dat in de brugklas zit. Ze vindt zichzelf te lang en ze heeft te kleine borsten. Genoeg redenen volgens haar om een freak te zijn. Haar moeder heeft een relatie met haar wiskundeleraar. Een vak waar ze ook nog eens bijlessen voor moet volgen. Ze heeft een beste vriendin, Lilly, die er nogal recht voor haar raap is. Ze is verliefd op de grootste kanjer van de school. Haar vader, doet volgens haar iets in de politiek en haar oma wil ze liever niet zien. Maar dan hoort ze op een dag hoort van haar vader dat hij de prins van Genovia is. En aangezien Mia zijn enige kind is, is zij de toekomstige prinses van dit land. Of ze dit nou wilt of niet.
Dagboek van een prinses is een vlot, grappig en makkelijk geschreven "sprookjesverhaal", dat zeker vraagt om meer. Het laat je meekijken in het leven van een 14-jarig pubermeisje met alle gemakken en ongemakken van dien. Heel herkenbaar voor meiden in die leeftijdsgroep. Echt waarheidsgetrouw is het natuurlijk niet, want wie blijkt er nou op de een dag een prinses te zijn? Maar eigenlijk doet dat feit er niet toe in het boek. Dit boek mag geen enkele jonge meid missen!

Dagboek van een prinses

Meg Cabot

1 januari 2004

ISBN 9041705430
    Uitgever Rainbow pockets
  • Oorspronkelijke titel:

The Princess Diaries
  • Ondertitel:

Deel 1

Rainbow pockets

Tiener boeken

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Dagboek van een prinses is het vermakelijke verhaal van de 14-jarige, schoolgaande Mia Thermopolis, een meisje uit Manhattan dat in gezelschap van haar onafscheidelijke  vriendin Lilly Moscowitz de strijd aangaat met leraren, jongens en opspelende hormonen. Tot ze er op een dag achter komt dat haar vader - die gescheiden leeft van Mia's moeder - de prins is van een klein Europees koninkrijk, en aangezien hij geen kinderen meer kan krijgen, Mia de aanstaande prinses van Genova is!

- Leeftijd: 12+
    - Dit boek is succesvol verfilmd als The Princess Diaries, met Anne Hathaway in de hoofdrol.

MEMBER RECENSIES