Zwaar verliefd! RECENSIE

Inmiddels zijn we al een beetje gewend aan Nederlandse chicklit, maar als je het mij vraagt zijn het niet altijd even boeiende en originele verhalen. Echter, nieuwkomer Chantal van Gastel slaat met haar debuut, Zwaar verliefd, de spijker op z’n kop! Zelden heb ik zo’n lekker en vlot geschreven Nederlands boek gelezen!
Hoofdpersoon Isa is single en vindt zichzelf te zwaar. Ze is ruim 85 kilo en kan niet meer in de leuke winkels shoppen, omdat ze te dik is. En terwijl haar vriendinnen Daphne en Floor met hun maatje slank kunnen eten wat ze willen, is het voor Isa tijd voor verandering. Ze gaat rigoureus te werk met gezond eten en flink sporten. En wanneer ze op haar werk als dierenarts in contact komt met een ontzettend lekker ding, is dat des te meer motivatie om door te zetten. Ze wordt letterlijk zwaar verliefd en dat brengt de nodige escapades met zich mee… Dit boek is alles wat je van een chicklit verwacht: lekker vlot geschreven, beschamend herkenbaar, grappig en heerlijk ontspannend. Het feit dat het verhaal zich in Nederland afspeelt, maakt het zelfs nóg dichter bij huis. Niks geen onwerkelijke gebeurtenissen ergens ver weg in Amerika, maar gewoon ouderwets en herkenbaar Hollands! En ook eens een keertje géén hippe, slanke griet als hoofdpersoon, maar een doodgewone meid met ambities en onzekerheden. Vooral het gewichtsprobleem van Isa zal voor veel (niet-slanke) vrouwen herkenbaar zijn. Of je nou wel of niet op de lijn moet letten, die onzekere trekjes van Isa zal iedere vrouw smadelijk in zichzelf herkennen. Die komische confrontatie met mezelf zorgt ervoor dat ik misschien wel gesterkt ben om in Isa’s voetsporen te treden en gezond(er) te gaan leven. Het leuke moraal van dit boek is dat je óók zonder maatje 36 aan een leuke vent kan komen en dat maakt het gewichtsprobleem minder zwaarmoedig. Ik heb werkelijk van begin tot eind van genoten van dit boek en raad het dus met volle overtuiging aan iedereen aan! Zeker weten lezen dus!!!

Zwaar verliefd!

1  2  3  4  5
    (75 stemmen)

‘Eigenlijk zijn mijn vriendinnen en ik net Sex & the City. Al heb ik in geen tijden seks gehad. En die stad waarin ik woon is ook niet echt New York of zo. Sommigen zouden het misschien een dorp noemen. We zijn trouwens ook maar met z’n drieën, maar ik weeg in mijn eentje wel net zoveel als Carrie en Samantha bij elkaar. Dat compenseert die ontbrekende vierde vriendin dan weer wel.’
    Aan het woord is Isa, een jonge dierenarts die worstelt met haar gewicht, haar werk en de liefde. Helemaal nu ze als een blok is gevallen voor Ruben, de ontzettend aantrekkelijke eigenaar van een labrador waar ze een levensreddende actie bij heeft uitgevoerd. Maar hoe zorgt ze er nou voor dat hij net zo gek op haar wordt als op zijn hond?