Ja / Nee RECENSIE

Volgens de beschrijving is JA/NEE een pijnlijk en soms ontroerend boek over liefde, platonische vriendschap, eenzaamheid en seks. Het wordt al gauw duidelijk dat de nadruk voorál op dat laatste ligt.
JA/NEE is een dubbelboek van twee jonge, Nederlandse schrijvers. Je kan kiezen welk deel je begint te lezen. Je leest het hoofdverhaal eigenlijk twee keer. De ene keer kijk je door de ogen van Renske (JA), de andere keer door de ogen van Jan (NEE). De ogen van die twee persoonlijkheden kijken ook beide heel anders tegen de wereld aan. Zo ook hun manier van schrijven, wat zorgt voor een goede afwisseling. Jan is heel somber en lijkt me zelfs soms depressief. Renske daarentegen is aandachtsziek en heeft iedere avond een andere minnaar. Dat er niets, dan alleen een platonische vriendschap is tussen die twee, blijkt minder waar. Het verhaal leidt je eenvoudig naar deze conclusie toe. Hun schrijfstijl doet me vooral denken aan Ronald Giphart, die al zijn gene opzij schuift en de meest grove taal gebruikt. Vooral de mannelijke auteur van dit boek, gaat zelfs een stapje verder. Voor mensen die preuts aangelegd zijn, kan ik de tip geven dit boek vooral niét te lezen. De link naar pornografie is snel gelegd.
Wanneer je iets meer bestand bent tegen grove uitspraken, zal dit boek je toch wel trekken. Hoewel het mij soms ook wel té ver ging - zoals gedetailleerd beschreven masturbatiesessies -  kon ik toch niet stoppen met lezen. Op de een of andere manier is dát het lokkertje; de mensen een beetje (of zelfs flink) shockeren. Dit boek past goed binnen de Nederlandse literatuur, maar zal niet het meest aangeprezen boek op Chicklit.nl worden. Toch een lekker typisch Nederlands verhaal: grof, ongecensureerd en vermakelijk!

Ja / Nee

1  2  3  4  5

Overweldigend dubbelboek van een jong schrijversduo, waarbij je zelf kunt kiezen wiens kant je begint te lezen. In zijn boek vertelt Jan (20) over het treurige leven van een jongen zonder sex. Masturberend, mopperend en mokkend slijt hij zijn dagen.
    De aandachtszieke Renske (20) heeft veel sex, gaat veel uit en ziet veel jongens, maar eigenlijk eet ze liever de hele dag chocolademousse op bed terwijl ze Disney-films kijkt. Een pijnlijk en soms ontroerend boek over liefde, platonische vriendschap, eenzaamheid en sex. Een dubbelportret van een zuchtende generatie met zowel te veel als te weinig gene. Jan en Renske zetten zichzelf neer als de nieuwe zondaars.