Verraderlijke vriendschap

Verraderlijke vriendschap is een boek dat geen moment saai wordt. Vanaf de eerste bladzijde tot aan het eind blijft het boeien, vooral ook omdat de schrijfster een wisselend perspectief hanteert waardoor je de kans krijgt je steeds in een ander te verplaatsen. Dit zorgt ervoor dat je het verhaal vanuit verschillende oogpunten leest en goed kan meeleven met de hoofdpersonen (drie vrouwen), en hun gedachten en beslissingen kan begrijpen.
Ik heb dit boek met veel plezier gelezen, al had ik in het begin soms wat moeite met het taalgebruik. Je kunt goed merken dat dit boek vertaald is vanuit het Engels want de Nederlandse woorden zijn soms wat onlogisch of ouderwets. Na een aantal hoofdstukken lijkt dit echter minder te worden (of je raakt eraan gewend) en dan stoort het niet meer.
je zou kunnen zeggen dat dit boek chicklit is omdat het over relaties gaat en geschreven is vanuit een vrouwelijk perspectief, maar daar houdt de vergelijking ook meteen op. De personages nemen zichzelf zeer serieus en hun acties hebben ernstige gevolgen. Een luchtige toon is er niet, maar de realistische manier van vertellen zorgt er voor dat je meteen meegesleept wordt en je het boek tijdens het lezen maar moeilijk weg kunt leggen. Het einde kwam een beetje plotseling, van mij had het verhaal nog wel even verder mogen gaan, vooral omdat je tijdens het lezen gaat hopen op een aantal verwikkelingen die vervolgens niet gebeuren. Al met al is dit boek interessant en spannend. De verschillende conflicten zorgen ervoor dat het boeiend blijft en je zal het in een ruk willen uitlezen.