Carpe demon

Kate was vroeger een demonenjager, maar heeft dat leven achter zich gelaten en probeert nu een normaal leven te leiden. Dat gaat echter niet zo makkelijk als ze verwachtte. Terwijl ze probeert een etentje voor te bereiden, wordt ze aangevallen door een demon. En dan is haar rustige leventje voorbij. Want probeer maar eens een puber en een peuter in toom te houden en dan ook nog het lijk van een demon kwijt te raken.
Het begin van Carpe demon is meteen een lekkere binnenkomer. Het bevat genoeg spanning, het is een lekker tempo van gebeurtenissen en alle karakters komen evenveel aan bod. Maar na dit spetterende begin moest de schrijfster kennelijk even bijkomen, want het middenstuk is heel wat minder spectaculair. Het onderzoek van Kate naar de demonen verloopt maar langzaam en het verhaal wordt hier en daar wat voorspelbaar. Als we dat stuk eenmaal hebben gehad is de spanning terug en zit het met het tempo weer helemaal goed. Zo goed dat het boek uit is voordat je er erg in hebt.
De overleden man van Kate, die ook demonenjager was, komt in het boek regelmatig ter sprake. Helaas lijkt dat geen doel te hebben in het verhaal. Ook worden er weinig aanwijzingen vermeld naar de oplossing van Kates speurtocht. Misschien heeft de schrijfster dit express gedaan om de onthulling aan het eind zo onverwacht mogelijk te maken, maar het is toch veel leuker om als lezer zelf ook mee te speuren! Wat wel grappig is, is dat je af en toe vergeet dat je een spannend boek leest. Samen met Kate bereiden we etentjes, zorgen we voor de kinderen, krijgen we ook de problemen mee van een hardwerkende moeder en moeten we zelfs luiers verschonen. Dit zorg er wel voor dat de spanning soms weg is.
Al met al een ontspannend, leuk boek dat je als echte fans van Buffy en Angel gelezen moet hebben.