Skinny bitch RECENSIE

Het is tijd om te slank te worden, aldus de schrijvers van Skinny Bitch. Ze beschrijven geen dieet, maar een levenstijl, omdat we zijn gehersenspoeld door hypes rond diverse dieten, ala Sonja Bakker. Op een gegeven moment wéét je het gewoon niet meer. Voor eens en voor altijd rekenen de auteurs af met Montignac, Sonja Bakker en de ontdekker van het Atkins-dieet. Het voorwoord van vertaler Anna van Wittenberghe boezemt mij enige angst in. Ze heeft ’s nachts wakker gelegen van het boek en heeft er zelfs om moeten huilen. Wil ik het wel lezen? Ik besluit om door te gaan en krijg er geen spijt van! Schrijvers Rory Friedman en Kim Barnouin blijken een heftig taalgebruik te hanteren. Ze schuwen er niet voor om je eens goed de waarheid te zeggen. Over stoppen met roken zeggen ze bijvoorbeeld: “Kom nu niet met het zielige excuus dat je aankomt als je stopt met roken. Dat hoeven we niet te horen. Sigaretten zijn voor losers. Ze zijn zo 1989, en bepaald niet hip. Ze schoppen je hele lichaamshuishouding in de war en ze doden je smaakpapillen. Geen wonder dat je shit en afval eet. Roken is uit. Stop ermee!” Met deze boodschap is de toon van het boek gezet. Ook over het drinken van alcohol hebben Rory en Kim hun mening klaar: “Natuurlijk maak je gemakkelijker contact met mensen als je een paar glazen op hebt. Maar als je een vet varken bent, zal je dat toch wel in de weg staan, of je nu nuchter of dronken bent.” Het boek blijkt te gaan over de veganistische levensstijl. Ook wanneer je deze leefstijl niet ambieert, is het boek goed om te lezen. Je wordt geconfronteerd met je zwakke punten en gaat er zeker over nadenken. Want wat koop je eigenlijk in de supermarkt? Is het wel goed voor mens én dier? En wist je dat veel alcoholische dranken kankerverwekkende stoffen bevat? Nee? Of dat het drinken van light-frisdrank je dik, ziek én ongelukkig maakt? Au! Maar Skinny Bitch is niet alleen een opsomming van de gruwelijke effecten als bijvoorbeeld aspartaam (wat bijvoorbeeld in cola light zit). De schrijvers hebben het boek ook geschreven om het leven van anderen positief te veranderen, ze willen je écht laten slagen en het zo gemakkelijk mogelijk voor je maken. Zo hebben ze lijsten opgenomen waar precies op staat wat lekker én goed is. En ze hebben een dieet voor vier weken gemaakt, zodat je rustig kan beginnen met je nieuwe levenstijl. Skinny Bitch is ‘in your face’, maar op een goede manier. Dus gebruik je verstand en verander je leven.

Skinny bitch

1  2  3  4  5

Skinny bitch is geen standaard dieetboek, maar een scherpe, humoristische aanval op het eten van rommel. Met uitspraken als ‘frisdrank is vloeibare satan’ en ‘je bent achterlijk als je denkt dat je door het Atkins-dieet slank wordt’ worden vrouwen aangespoord om niet te lijnen, maar gezond te gaan eten en er daardoor weer fantastisch uit te zien. De twee drop-dead gorgeous auteurs, ex-agente en ex-model, ageren tegen junkfood, vlees en dagelijkse giffen als alcohol en koffie; en helpen met dit boek iedere zelfbewuste chick in een skinny jeans.

MEMBER RECENSIES

• Vrouwen van as