Stewardess @ work

Na maar liefst twintig jaar gewerkt te hebben als stewardess, besloot Geeri Bakker dat het tijd werd voor een boek. Het is een bijzondere wereld, daar hoog in de lucht. Collega’s die je niet kent worden binnen een paar uur goede vrienden, en als je als stewardess ‘blokreserve’ bent, moet je dagen achtereen standby staan en op ieder moment direct naar Schiphol kunnen vertrekken. In de tijd dat er nog geen mobiele telefoons waren, was dat natuurlijk funest voor je sociale leven, want je deed niets anders dan thuis wachten bij de telefoon. En als je dan toch echt even naar de bakker moest, belde je naar Schiphol om te vragen of dat even mocht. Het boek staat vol met dit soort leuke feitjes. Interessant en soms verbazingwekkend voor de niet-stewardessen onder ons en ongetwijfeld een feest van herkenning voor Geeri’s collega’s. Het boek is opgedeeld in losse stukjes met ieder een apart thema. Dat leest lekker weg, maar daar ligt ook het minpunt van het boek. Het is geen samenhangend geheel en het is jammer dat het geen chronologisch verhaal is. Op pagina 39 zegt Geeri: “Er is in twintig jaar vliegen wel wat veranderd in mijn privéleven. Af en toe zal ik daar verder op in gaan.” Het is ontzettend jammer dat ze dat niet iets meer heeft gedaan. Heel af en toe gunt ze ons een kijkje in haar privéleven. In een of twee zinnetjes tussendoor zegt ze bijvoorbeeld dat ze toen net gescheiden was, of dat haar geliefde schoonmoeder was overleden. Het was leuk geweest als de lezer deze personen iets beter had leren kennen. Het boek leest lekker weg en is goed geschreven, al staan er wel veel oubollige uitdrukkingen in als ‘gekke Henkie’, ‘de duvel en zijn ouwe moer’, en ‘wat dies meer zij’. Toch is Stewardess @work een zeer vermakelijk boek voor op vakantie. Als je vervolgens in het vliegtuig naar huis zit, zul je met hele andere ogen kijken naar de dames (en heren) die je verwelkomen aan boord.