Luchtkussen RECENSIE

Voor wie nog niet overtuigd was van Astrid Harrewijn’s schrijftalent, geldt drie keer scheeprecht, want haar derde boek Luchtkussen is er weer eentje van de bovenste plank! Het moet gezegd: Astrid is de terechte winnaar van de Jill Mansell-schrijfwedstrijd geweest! Dat heeft ze al bewezen met haar twee eerdere boeken, maar nu zij een derde succes aan haar naam mag toekennen, kan niemand er meer onderuit. Astrid Harrewijn hoort er helemaal bij!
Luchtkussen vertelt het verhaal van Lieke; een gescheiden vrouw met puberdochter en dementerende moeder. Wanneer zij in de financiële problemen komt, moet zij noodgedwongen op zoek naar een baan. Haar vriendin Roos wijst haar op een vacature bij het bizarre Gooise bedrijf Personal Whatever, die Gooise vrouwen voorziet in persoonlijke diensten; van interieurverandering tot het trimmen van hun poedel.
De twee directrices van het bedrijf blijken echter meer met zichzelf bezig te zijn, dan met het bedrijf en een ondergang van PW nadert dan ook in sneltreinvaart. Lieke wordt gevraagd het bedrijf tijdelijk te runnen (lees: uit de stront te halen). Onderwijl pubert haar dochter Merel lekker door en haalt ze haar demente moeder in huis. Haar nieuwe buurman Bram doet ook zijn intrede en lijkt een parttime vader voor het doldwaze gezin te worden.
Luchtkussen is chicklit, zoals chicklit hoort te zijn. Een tikkeltje romantisch, maar bovenal komisch en dwaas. En daar is Astrid met vlag en wimpel voor geslaagd! Het verhaal speelt zich af in het moderne Amsterdam en de rommelige hoofdpersoon steekt foeilelijk af tegen de Gooise achtergrond. Een tegenstelling die het verhaal juist zo leuk en grappig maakt. Leuk detail is dat Christel uit In zeven sloten ook een paar keer voorbij komt in het boek. Minder leuk is het feit dat sommige gebeurtenissen niet echt geloofwaardig overkomen, waardoor de kracht van het verhaal iets afzwakt. Buurman Bram woont nog geen dag naast Lieke of hij bemoeit zich al met schoolgesprekken over Merel en haar liefdesescapades worden ook in sneltreinvaart afgespeeld. Maar met de humor en vlotte schrijfstijl neem je deze kleine minpuntjes gewoon op de koop toe. Dit boek verdient een prominent plekje in mijn boekenkast!

Luchtkussen

1  2  3  4  5
    (17 stemmen)

Als haar vriendin haar wijst op een vacature bij het hippe Gooise bedrijf Personal Whatever, grijpt Lieke deze kans met beide handen aan. Niet dat ze veel keus heeft. Gescheiden, zonder geld en met puberdochter, staat het water haar tot aan de lippen. Als haar dementerende moeder vervolgens bij haar intrekt, de Pradaparade vol valkuilen zit en Personal Whatever aan de rand van de financiele afgrond verkeert, is de chaos compleet. Gelukkig is er nog de nieuwe buurman en Liekes bijzondere talent om altijd te lachen als de situatie eigenlijk om een stortvloed van tranen vraagt.

Lees alvast een voorproefje van Luchtkussen op Chicklit.nl:

MEMBER RECENSIES

• Ontspoord