Sarah's lot

In het boek Sarah’s lot draait het om het leven van een familie die te maken krijgt met de heksenvervolging. We volgen het leven van Sarah vanaf het moment dat ze ongeveer elf jaar is. Haar broer krijgt de pokken en Sarah wordt samen met haar zusje naar haar oom en tante gebracht. Dat vindt ze helemaal niet erg. Met haar moeder heeft ze namelijk altijd problemen en haar vader is een stil persoon waar ze niet veel liefde van krijgt. Bij haar oom en tante in huis is het heel anders, het is dan ook moeilijk voor haar om na een paar maanden weer terug te keren naar huis. In de lente wordt haar moeder opgepakt doordat mensen haar beschuldigen van hekserij. De maanden daarna worden er tientallen mensen opgepakt, waaronder ook Sarah en haar broers. In de gevangenis leert ze een hele andere kant kennen van haar familie en van haarzelf.
Kathleen Kent schrijft anders dan andere auteurs. Zij maakt het taalgebruik niet mooier door veel beeldspraak of mooie bewoordingen, zoals andere schrijvers nog wel eens doen. Zij laat de personages denken en praten in normale bewoordingen, zoals ieder normaal mens eigenlijk doet. Door deze manier van schrijven lijkt het in het begin wat saai. Er zit daardoor niet veel vaart in het boek. Het verhaal moet dan echter nog op gang komen. Later, als het proces bezig is en Sarah in de gevangenis zit, is het alleen maar fijn dat het zulk rustig taalgebruik is. Het gaat immers om het onrecht dat al die mensen wordt aangedaan. En het gaat er over dat Sarah volwassener wordt en haar familie beter leert kennen. Het komt allemaal zo veel beter tot zijn recht. Niet alleen het taalgebruik is goed gekozen, maar ook de gebeurtenissen die Kent beschrijft. De toevalligheden die ervoor zorgen dat er verdenkingen zijn en de kletspraatjes in het dorp. Langzaam aan wordt er naar een soort hoogtepunt toegewerkt. Je ziet het eigenlijk al aankomen wat er met de familie gaat gebeuren, maar doordat de moeder zo positief is, blijft het onheil nog wat op de achtergrond sluimeren. Het is duidelijk geen boek dat onder het genre chicklit valt. Maar wel een roman dat meeslepend is, dat je bezighoudt en wat je niet zomaar kunt laten liggen.