Emma's baby RECENSIE

Hoofdpersoon Emma Turner is iemand die de lezer meteen in de armen zal sluiten. Begaan met het lot van haar vermiste zoontje, de dertien maanden oude peuter Richie, als ook met het lot van Emma zelf. Haar personage wordt door de auteur enorm beeldend neergezet, nergens overtrokken of over de schreef. Hier en daar wel een schoonheidsfoutje en dat zit hem meer in de details. Een alleenstaande jonge moeder, eenzaam zonder de warmte van een partner of familie. Het harde leven waarin ze nu verkeerd, wonend in hartje Londen. In terugblikken lezen we dat de wereld voor de nu vijfentwintigjarige Emma open lag ten tijde dat ze van school kwam. Totdat Emma Olivier ontmoet, de latere vader van haar kind. Hiermee tekent ze haar ondergang en beland ze in een neerwaartse spiraal. Op de dag van de verdwijning van haar zoontje ontmoet de hoofdpersoon Rafe Townsend. Hij is de enige die haar gelooft als de politie dit niet doet doordat vertrouwelijke maar daarentegen verontrustende, belastende informatie naar buiten komt wat Emma heeft verteld tegen haar arts over haar zoontje en de omstandigheden waarin ze verkeerde. Rafe wordt Emma''s enige hoop op het terugvinden van haar kind, dat is meegenomen vanaf een perron door de behulpzame Antonia. Het ongelooflijk goed uitgewerkte karakter van deze moeder is de kracht van het boek. Tezamen met een enorm intrigerende verhaallijn waar erg goed over nagedacht is. De lezer wordt gegrepen in de zoektocht naar het kind en de achterliggende reden ervan. Een reden dat tot het einde een goed bewaard geheim blijkt. Spannend, boeiend en zelfs ontroerend. Een meer dan prima debuut.

Emma's baby

1  2  3  4  5
    (3 stemmen)

Emma, een alleenstaande moeder, woont met haar dertien maanden oude zoontje Ritchie in Londen. Op een regenachtige zondagavond reist Emma met de ondergrondse terug naar huis. Nadat ze Ritchie in de trein heeft getild, draait ze zich om naar haar boodschappen. Plotseling sluiten de deuren. Emma rent schreeuwend langs het perron maar niemand reageert op haar hulpgeroep. In de trein lijkt een vrouw volgende halte te roepen. Tegen de tijd dat Emma daar in dolle paniek arriveert, zit de vrouw met Ritchie op schoot. Alles lijkt weer in orde. Tot de vrouw voorstelt een kopje koffie te gaan drinken om vervolgens spoorloos te verdwijnen - met Ritchie in haar armen. Emma kan niets bewijzen. De politie gelooft haar niet. Hoe kan zij hun aan het verstand brengen dat haar zoontje is ontvoerd?

MEMBER RECENSIES

• De vlucht van de kraanvogel