Taarten bakken in Kigali RECENSIE

Taarten bakken in Kigali is een verhaal over het leven van Angel Tungaranza, een taartenbakster die in Afrika woont. De taarten die ze creëert zijn ontzettend kunstzinnig en waanzinnig populair in de omgeving waar ze woont. Alle klanten die haar gebak komen bestellen, vragen haar ook om haar wijze raad, die ze dan met liefde geeft onder het genot van een beker warme, kruidige melk.
Er zit iets speciaals aan de schrijfwijze van Gaile Parkin – haar beschrijvingen zijn prachtig gedetailleerd en levendig – daar is geen twijfel over mogelijk. Ook de sfeer die ze creëerde in dit boek is een schot in de roos. Ik vond de manier waarop ze Angel Tungaranza neerzette in het verhaal erg leuk: als wijze, lieve moeder die de wereld goed wil doen. Alle klanten die Angel ontving, representeerden de armoedige geschiedenis van Rwanda. Het is een prachtige manier om dit onder de aandacht te brengen, moet ik zeggen. Waar ik minder enthousiast over was, was het verhaal op zichzelf. Er zat geen lekker ritme in, wat essentieel is voor een goede chicklit. Ik moest mezelf met heel veel moeite dwingen om dit boek uit te lezen, omdat ik mijn interesse halverwege verloor. Angel Tungaranza is dan wel een leuke personage – ze bleek alleen niet veel meer te doen dan klanten ontvangen en vervolgens naar ze te luisteren. Ik had niet het gevoel dat ze echt iets meemaakte wat het melden waard was. Dat wat in de eerste hoofdstukken een veelbelovend boek had geleken, eindigde als een lichte teleurstelling. Als het verhaal meer pit had gehad, dan was ik er lyrisch over geweest.

Taarten bakken in Kigali

Gaile Parkin

1 april 2009

ISBN 9789047200833
    Uitgever Artemis & Co
  • Oorspronkelijke titel:

Baking cakes in Kigali

Artemis & Co

Reizen

1  2  3  4  5

Taarten bakken in Kigali is een indringende maar ook humoristische roman over het leven na een grote tragedie. Parkin toont haarscherp de veerkracht, de vergevingsgezindheid en vooral de levenslust van de bewoners van Kigali. Daarbij laat ze zien dat er altijd opnieuw iets te vieren valt. En natuurlijk is er geen enkel feest compleet zonder een speciale taart. Angel Tungaraza uit Tanzania woont met haar echtgenoot Pius en haar vijf kleinkinderen tijdelijk in Rwanda. Haar man werkt daar aan de universiteit en Angel heeft haar handen vol aan de zorg voor de kinderen van haar overleden dochter en zoon. Daarnaast weet zij van haar hobby haar werk te maken en ze runt vanuit haar huis een professionele banketbakkerij. Angel bakt een speciale taart voor iedere gelegenheid en maakt van ieder feestje iets bijzonders. Via vrienden en buren verspreidt haar faam zich door Kigali en de opdrachten stromen binnen. De meest uiteenlopende klanten komen naar Angel toe met de meest verschillende redenen om een taart te bestellen. Angel biedt al haar klanten een luisterend oor en voorziet ze van welgemeend advies. Naarmate de professionele reputatie van Angel grotere vormen aanneemt en zij alom wordt gewaardeerd om haar prachtige taarten en haar wijze adviezen, ziet ze in dat ze haar eigen raad ter harte moet nemen en zich moet verzoenen met haar eigen verleden.

MEMBER RECENSIES

• Niets te kiezen