Het leven van Jenna Fox RECENSIE

Het leven van Jenna Fox is een boek dat mij erg heeft weten te verrassen. Het zal niet enkel de jeugd aanspreken, maar is ook voor volwassenen bijzonder meeslepend. Je zou, gezien de tekst op de omslag, verwachten dat je hier te maken hebt met ''gewoon een tiener'' die bij moet komen van een heftig ongeluk en te maken heeft met geheugenverlies. Niets is minder waar. Zodra je bent opgeslokt door het verhaal, Mary Pearson schrijft pakkend en maakt dat je wel door móet lezen, blijkt dat het verhaal een totaal niet voorziene wending zal nemen. Je moet wel heel erg creatief zijn, wil je dit kunnen bedenken of zien aankomen. De kracht van Pearson zit erin dat zij de onzekerheden van een pubermeisje erg treffend weet te verwoorden, al is de situatie waar zij zich zo plotseling in bevindt nog zo absurd. Hoe raar of spannend het leven van Jenna ook is, we verliezen het contact met de realiteit niet. Alles valt immers in te beelden, wie weet eigenlijk wat er allemaal mogelijk is? Deze vraag zorgt ervoor dat je af en toe koude rillingen voelt, gelukkig weet Pearson de lezer vervolgens te verwarmen door ons deelgenoot te maken van de ontdekkingen die Jenna doet. De vriendschappen die zij weet te sluiten, de band met haar familie, de herinneringen waar zij af en toe in verdwaalt. Stap voor stap leert Jenna weer te leven, ontdekt zij zichzelf en haar eigen identiteit. Dat valt nog niet mee: wie was ze, wie is zij nu, wie willen anderen dat zij is en vooral, wie wil zij zelf zijn? De afwisseling tussen Jenna''s gedachten, de gebeurtenissen in haar ''nieuwe'' leven en flashbacks naar haar verleden maken het verhaal vlot leesbaar. Definities van woorden tussendoor zetten je aan het denken; woorden die je dagelijks gebruikt als ''lege huls'' krijgen weer vulling. Zo laat Pearson ons stilstaan bij zaken waar we normaal aan voorbij zullen lopen. Júist door een wereld te schetsen waar wij van hopen dat deze nooit zal bestaan. Het einde, al sluit dit aan bij de ontwikkelingen in het boek, is naar mijn mening wel wat overdreven en over de top. Desalniettemin is Het leven van Jenna Fox een verhaal dat de tranen over je wangen kan laten rollen en zeker aan te raden valt.

Het leven van Jenna Fox

1  2  3  4  5
    (4 stemmen)

De zeventienjarige Jenna krijgt te horen dat ze net is ontwaakt uit een coma. Ze is nog steeds aan het herstellen van een vreselijk ongeluk dat een jaar geleden heeft plaatsgevonden. Maar wat is er allemaal vóór het ongeluk gebeurd? Jenna kan zich niets meer herinneren. Of toch wel? En zijn haar herinneringen ook echt háár herinneringen? Het leven van Jenna Fox is een superspannend verhaal met flitsende plotwendingen, waarin je maar niet kunt ophouden met lezen.

- Leeftijd: 12+

MEMBER RECENSIES

• Testosteron Rex