Voor jou wil ik sterven RECENSIE

Dat Lisa Unger een blijvertje is, bewees ze al in haar drie voorgaande boeken en met dit boek, die het kwartet completeert, tilt de auteur zichzelf weer een treetje hoger. Bestsellerauteur en hoofdpersonage Isabel Raine pendelt tussen het heden en het verleden. Het verhaal start in het heden en is meteen een binnenkomer. Isabel bevind zich in Praag en moet rennen voor haar leven na een bedreiging. Dit alles houdt verband met de verdwijning van haar echtgenoot, de Tsjech Marcus Raine. Na vijf jaar huwelijk met de succesvolle ontwerper is deze ineens verdwenen en komt Isabel terecht in en in aanraking met een voor haar volstrekt onbekende wereld. Als Marcus van zich laat horen en dringend verzoekt dat Isabel haar zoektocht naar hem staakt slaat ze dit in de wind. Dit met gevaar voor haar eigen leven en dat van haar familie. Maar, zoals we in menig boek tegenkomen, zijn vrouwen vaak rasechte speurneuzen gebleken die de gevarenzone juist opzoeken. De auteur weet in zowel de karakters als in het verhaal geloofwaardigheid te leggen. Het boek leest erg vlotjes maar is verre van recht toe recht aan te noemen. De plottwists en de verspringingen van eerste naar derde persoon zijn goed bij te benen, al geeft de Amerikaanse auteur de lezer weinig ruimte tot ademhalen. Een boek wat zichzelf zeker weet te verkopen, de spanning als goed draagvlak. Lisa’s vierde thriller mag er zijn.

Voor jou wil ik sterven

1  2  3  4  5

Isabel en Marcus Raine zijn het volmaakte stel: zij is een bekende romanschrijfster, hij een briljante game-ontwerper. Hun huwelijk is nog even romantisch als toen ze vijf jaar geleden trouwden en het geluk lijkt op hun hand. Tot op een ochtend als alle andere Marcus zijn tas pakt, Isabel gedag kust en van de aardbodem verdwijnt. Hoe vaak Isabel hem die dag ook belt, ze krijgt alleen zijn voicemail. En als ze dan eindelijk vanaf zijn gsm wordt gebeld, hoort ze het geschreeuw van een man in doodsangst. In paniek belt Isabel de politie, die lauw reageert: volwassen mannen verdwijnen niet zomaar. Ze haast zich naar zijn kantoor, maar raakt daar betrokken bij een inval van de FBI. Uren later komt ze bij in een ziekenhuis, waar de politie haar ondervraagt over Marcus Raine. De echte Marcus Raine.

MEMBER RECENSIES

• Lyssa