Over de grens RECENSIE

Charlotte en Laetitia zijn beste vriendinnen, ook al komen ze van twee totaal verschillende werelden. Laetitia zet zich in voor de bestrijding van de vrouwenbesnijdenis in Afrika, terwijl Charlotte ontdekt wordt als model en naar New York afreist. Charlotte moet haar vriendje Thomas in Heemsteede achterlaten, maar in New York ontmoet ze al snel de oudere Mike. Haar vriendin probeert haar te waarschuwen voor de man, maar Charlotte wil hier niks over weten. Ze houden contact via Hyves, maar wanneer Laetitia een maand lang geen antwoord krijgt op haar berichten, begint ze ongerust te worden. Over de grens is een uniek boek qua schrijfstijl. Het verhaal wordt middels Hyvesberichten verteld en hierdoor leer je alle personages heel goed kennen. De berichten gaan over en weer en het is net alsof je stiekem achter de schermen staat te kijken. De auteur heeft echte tieners neergezet, vol met herkenbare gevoelens en gedachten, die ook stil staan bij grotere problemen dan kleding en make-up. Iedere tiener en zelfs twintiger zal zich met dit boek kunnen identificeren.

Over de grens

1  2  3  4  5

Laetitia heeft 587 vrienden, houdt van wandelen met haar hond en is gek op feestjes. Charlotte heeft 2 vrienden, speelt piano en gaat na de zomervakantie naar het conservatorium. Ondanks hun verschillen zijn Laetitia en Charlotte hartsvriendinnen en Hyven ze dagelijks met elkaar. Op een dag wordt Charlotte ontdekt als model. Een modellencarrière ziet ze eerst niet zo zitten, maar ze besluit dan toch het conservatorium een jaartje uit te stellen. Ze gaat naar New York waar ze samenwoont met andere modellen. Maar ze blijkt helemaal niet opgewassen tegen de harde wereld van uiterlijk vertoon. Intussen begint Laetitia aan haar studie culturele antropologie en raakt in de ban van Afrikaanse rituelen. Eerst Hyven de twee vriendinnen veel met elkaar, maar dan houden de berichten uit New York langzaam maar zeker op. Wat is er aan de hand?

- Leeftijd 12+

MEMBER RECENSIES

• Layers