Helaas heb ik wat te vertellen RECENSIE

De ziekte van Hodgkin ofwel lymfklierkanker. Je hoort het steeds vaker en vooral bij jonge mensen. Zo kreeg ook Roos al op zeer jonge leeftijd de ziekte van Hodgkin. In haar boek Helaas heb ik wat te vertellen vertelt Roos over haar leven met de ziekte van Hodgkin. Hierin worden alle ups en downs meegenomen en ook geen chemo blijft je gespaard. Ook ik ken mensen die de ziekte van Hodgkin hebben gehad. Meestal heb je geen idee wat er in de mensen omgaat en wat je voor ze kan doen. Roos geeft een heel duidelijk inzicht over het verloop van de ziekte, het verloop van de chemo''s, het ziek zijn - door de ziekte en de chemo''s - en het weer opkrabbelen. Behalve dat, schrijft ze een ontroerend verhaal over zichzelf; haar emoties, vreselijke dieptepunten, maar gelukkig ook hoogtepunten. Petje af voor Roos die haar verhaal heel mooi vertelt! Dit boek is een aanrader voor iedereen, zeker voor degenen die iemand kennen met de ziekte van Hodgkin. Het is zeker geen leuk verhaal en hou rekening met wat tranen tijdens de moeilijke periodes van Roos, maar het eindigt vol geluk en dus zeer positief.

Helaas heb ik wat te vertellen

1  2  3  4  5

Roos Jelier is begin twintig en heeft al anderhalf jaar last van hevige, haast onverdraaglijke jeuk en overvloedig zweten. Na maanden van het kastje naar de muur te zijn gestuurd, komt de diagnose: de ziekte van Hodgkin, ofwel lymfklierkanker. Er volgt een spannende, veelbewogen tijd waarin Roos een lange reeks aan chemo’s moet ondergaan en haar leven volledig in het teken staat van de ziekte. Al moet ze haast dagelijks door vele pieken en dalen, ze geeft niet op en blijft plannen maken voor de toekomst. Als Roos na twaalf chemobehandelingen beter wordt verklaard, wacht een volgende uitdaging: door alle behandelingen is haar lichaam vervroegd in de overgang gekomen. Maar dan gebeurt er een wonder: nog geen jaar na de behandelingen is Roos tegen alle verwachtingen in zwanger.

MEMBER RECENSIES

• Dochters van anderen