Slappe zakken! RECENSIE

Wat als je als vrouw graag een kind wilt, terwijl de mannen om je heen gillend wegrennen zodra je het woord ‘kind’ uitspreekt? Journaliste Astrid Theunissen bespeurde een trend onder de mannen van haar generatie: het zijn veelal slappe zakken, die wel seks maar geen nakomelingen willen - of daar geen verantwoordelijkheid voor nemen. Ze schreef er een artikel over in HP/De Tijd en vervolgens dit boek. Hierin beschrijft ze de zoektocht naar een vader voor haar kind, die onder een pseudoniem de revue passeren - Jonas, De Jong, de Romanticus, Toon, de Krullenbol, de Oude, de Getrouwde of de Oude Bekende - tot een van hen erin slaagt haar kinderwens te verwezenlijken. Dit boek is geen chicklitroman, maar het relaas van een vrouw die graag een kind wil en maar niet aan de man komt. Hoewel het waarschijnlijk grappig bedoeld is, oogt de cover vrij onsympathiek met leuzen als ‘man = kleuter’, ‘wie geeft mij een kind?’ en ‘je kunt niet met en niet zonder’. Ondanks haar vlotte pen is de toon met de onsympathieke cover al gezet. Schrijven kan Theunissen absoluut. Ze slaagt er echter niet in de lezer aan zich te binden, doordat ze simpelweg niet sympathiek overkomt. De gedetailleerde beschrijving van haar bevalling (aan het begin en aan het eind van het boek) had absoluut korter gemogen en hier en daar vliegen er tenenkrommende uitdrukkingen voorbij (zoals ‘kramp in de eierstokken’). Ondanks de roze cover en de beloofde ‘humor en zelfspot’ stelt dit boek teleur.

Slappe zakken!

1  2  3  4  5

Journaliste Astrid Theunissen weet het zeker: de hedendaagse man wil wel seks, maar geen kinderen. Hij blijft het liefst zo lang mogelijk in alle rust spelen, met zijn gadgets en zijn vrienden. Maar vader worden? Hij kijkt wel uit om zijn vrije leven in de waagschaal te stellen voor een aandachtstrekkertje. Ondertussen tikt háár biologische klok onverstoorbaar door. Astrid laat het er niet bij zitten en gaat op zoek naar een vader voor haar onverwekte kind. En naar mogelijkheden om het alleen te doen – want hoe erg is dat nou eigenlijk, een kind van de spermabank?

MEMBER RECENSIES

• Peachez, een romance