Voor altijd verloren RECENSIE

In het proloog krijgt Laura van de politie te horen dat haar negenjarige dochter Betty aangereden is door een auto en in het ziekenhuis ligt. Ik word meteen het verhaal ingezogen en voel het verdriet van Laura wanneer haar dochter overlijdt aan haar verwondingen. Het boek heeft een indeling die doet denken aan Nicci French’ Medeplichtig: proloog, ervoor, erna, ervoor, erna, epiloog. De hoofdstukken van voor het ongeluk gaan over de ontmoeting van en ontwikkelingen tussen Laura en David. Laura heeft heel erg haar best moeten doen om zich met David te kunnen settelen, maar is altijd een beetje bang voor hem geweest. David heeft een vreemd gevoel voor humor en gedraagt zich vaak roekeloos. In de stukken na het ongeluk wordt het duidelijk dat Laura en David al een hele tijd uit elkaar zijn en dat David een nieuwe vriendin heeft: Chloe. Zij zorgt voor een extra verhaallijn, die een dosis spanning aan het verhaal toevoegt. Laura ontvangt vreemde, dreigende briefjes en verdenkt de nieuwe vriendin van haar ex. Laura spoort de man op die verantwoordelijk is voor Betty’s dood en is van plan om hem kapot te maken. Voor altijd verloren is een tragisch verhaal over verdriet, machteloosheid en liefde. De auteur gebruikt mooie metaforen en schrijft heel beeldend, waardoor het boek een prachtig en meeslepend verhaal is.

Voor altijd verloren

1  2  3  4  5

Laura woont alleen met haar kinderen Betty en Rees sinds haar man David haar heeft verlaten om een nieuw gezin te stichten met de jongere Chloe. Wanneer de negenjarige Betty en haar vriendinnetje om het leven komen bij een auto-ongeluk stort Laura in en raakt geobsedeerd door één gedachte: de man die haar dochter heeft aangereden beroven van datgene waar hij het meest van houdt, zodat hij weet wat zij doormaakt. Ze komt erachter wie hij is en begint hem te achtervolgen. Ondertussen groeien Laura en David naar elkaar toe door het verdriet om Betty's dood en vinden een zekere troost bij elkaar. Laura ontvangt echter dreigbrieven en er gebeuren vreemde dingen wanneer zij de begrafenis van Betty's vriendinnetje bijwoont. Ze vermoedt dat Chloe hier achter zit, die haar en David uit elkaar wil houden. Wanneer Chloe verdwijnt, wordt Laura gearresteerd op verdenking van moord. Voor altijd verloren is een prachtige psychologische roman over liefde, verlies en gevoelens van wraak en onmacht. Louise Doughty brengt haar personages zo overtuigend tot leven en weet een dusdanige spanning op te bouwen dat je niet meer kunt ophouden met lezen tot de allerlaatste onthullende pagina.

MEMBER RECENSIES

• Kleine zwarte leugens