De babyplanner RECENSIE

De babyplanner gaat over een jonge vrouw - Barbara - die samen met haar vriend graag een kindje wil. Als het echter niet gaat zoals gepland - ze kampen met vruchtbaarheidsproblemen - besluiten ze het door middel van IVF te proberen. De babyplanner neemt je mee door deze zware en emotionele achtbaan, maar neemt je ook mee naar een aantal jaren daarvoor, toen Barbara juist ongepland zwanger raakte van haar toenmalige vriend. Dit boek wordt echt gevoed door deze tegenstrijdigheid. Het is toch bizar dat Barbara eerst ongepland zwanger raakt en gewoon de pil slikt, terwijl ze een aantal jaren later gepland zwanger wil worden, wat niet lukt. Om deze tegenstrijdigheid te verduidelijken switcht het boek continue in tijd: heden, verleden, heden, verleden, heden… Toch werkte dit voor mij totaal niet verwarrend, ik kon het verhaal goed blijven volgen. Ik vond dit eigenlijk juist één van de pluspunten van het boek, omdat het een speels effect creëert. Ik was van tevoren wel een beetje bang dat De babyplanner alleen maar leuk zou zijn voor mensen die al kinderen hebben, of daar aan toe zijn. Maar niets is minder waar. Ik zit namelijk in een heel andere fase in mijn leven en toch heeft het boek me van begin tot eind geboeid en heb ik het in één ruk uitgelezen. Misschien juist wel omdát ik er helemaal geen kaas van gegeten heb. Ondanks dat je het steeds vaker hoort tegenwoordig, heb ik er eigenlijk nooit bij stilgestaan wat zo’n IVF behandeling nu precies inhoudt, wat je er allemaal voor over moet hebben en wat de mensen precies doormaken. Na het lezen van dit boek zie ik in ieder geval in dat het zeker geen piece-of-cake is, maar juist een hele zware en emotionele periode. De babyplanner heeft ervoor gezorgd dat ik me iets meer in deze personen kan verplaatsen. Ook laat dit boek zien dat zwanger raken helemaal niet zo vanzelfsprekend is als je misschien zou denken, je kunt het niet plannen. De babyplanner speelt zich voor het grootste gedeelte in Rotterdam af, waardoor ik veel herkenningspunten had. Zo ben ik afgelopen woensdag toevallig nog met vriendinnen bij La Pizza wezen eten… Barbara Muller heeft een prettige, vlotte schrijfstijl, waardoor het verhaal me constant in zijn greep hield en niet meer los liet. Ik leefde echt mee met de hoofdpersoon en voelde haar verdriet en ellende. Kinderwens of nog geen kinderwens? De babyplanner is voor iedereen een aanrader!

De babyplanner

1  2  3  4  5
    (10 stemmen)

Barbara heeft als weddingplanner de leukste baan van de wereld. Als ze tegen alle verwachting in zwanger raakt komt ze voor ingrijpende keuzes te staan. Een paar jaar later ontmoet ze haar grote liefde en heeft ze nog maar een grote wens, om samen een baby te krijgen. Maar zwanger worden blijkt niet zo vanzelfsprekend en al helemaal niet te plannen.

MEMBER RECENSIES

• Liefde in Pangea