Geloof me maar RECENSIE

June van der Burgh is een pittige - maar op het gebied van uiterlijk wat onzekere - twintiger die, na het terugzien van haar jeugdliefde Julius, de vlinders opnieuw voelt fladderen. Ze valt al snel voor zijn charmes en lijkt een roze bril te hebben opgezet, waardoor ze niet ziet dat hij het niet net zo serieus met haar meent als andersom. Ondertussen komt broer Jack met de mededeling dat hij vader wordt en wordt het duidelijk dat het niet echt botert tussen zijn wederhelft en zijn zus June. Deze laatste krijgt niet al te subtiel gebracht te horen dat aanstaande schoonzus Maud het bed heeft gedeeld met vriendlief Julius en is daar op z’n zachtst gezegd niet happy mee. Ze wordt heen en weer geslingerd tussen wie ze moet geloven en haar gevoelens. Deze charmante chicklit van oer Hollandse bodem past precies bij de reeks van uitgever Zomer & Keuning. Voor een jong(er) publiek bedoeld, luchtige anekdotes met een bevredigend slot. Maar het moet natuurlijk niet zo zijn dat als je een verhaal uit deze uitgaven leest, je het idee krijgt niet veel nieuws te hebben gelezen. En dat gevoel krijgen we een beetje. Bol staand van de gevatheden en de populaire cursieftaal maakt het geheel zeker enorm smakelijk, maar inhoudelijk valt er niet zoveel over te zeggen. Personages zijn weliswaar van deze tijd, gedragen zich herkenbaar voor twintigers (en jonger), maar krijgen nauwelijks karakter en body. Er wordt continue gegrinnikt, gegierd en gelachen om de dialogen wat te versterken maar het repeterende ervan maakt het overdreven en ook onvolwassen. Geloof me maar moet het echt hebben van zijn uitstraling en daar komt het boek in zijn geheel goed mee weg. Menig chicklit liefhebber zal zeker gecharmeerd zijn van de opzet, uitwerking en de herkenbaarheid. Daarom weet ik zeker dat Geloof me maar een aardige opstap is naar wat de auteur nog meer in haar mars heeft. Gillian King heeft met dit boek laten zien dat ze zich moeiteloos kan meten met menig chicklitauteur en dat het schrijven haar duidelijk ligt. Aan haar de taak om te groeien, te verdiepen en vooral haar eigen stijl te vinden. Want dit laatste maakt haar, zeker met haar naam, uitzonderlijk en dát heeft ze nodig om op te vallen en boven de overvolle middenmoot uit te stijgen.

Geloof me maar

1  2  3  4  5
    (6 stemmen)

June kan haar geluk niet op. Zij en Julius samen, dat is wat ze altijd wilde! Haar vriendinnen Sophie en Mira, met wie June naast vele hilarische acties ook serieuze momenten beleeft, zijn dolblij voor haar. Maar June zelf kan het amper geloven. Haar twijfels over Julius' oprechtheid stapelen zich op. Vooral wanneer het erop lijkt dat Maud, de verloofde van haar broer, zwanger is van Julius. Julius zelf houdt bij hoog en laag vol dat er niets van waar is. June weet niet wie ze moet geloven, dus neemt ze het heft in eigen handen - maar of dat nu zo slim is?