Haar Naam Was Sarah RECENSIE

Het kon niet uitblijven dat het debuut en wereldwijde bestseller Haar naam was Sarah, gebaseerd op een ware en verschrikkelijke gebeurtenis in de Franse geschiedenis, verfilmd zou worden. In 2007 uitgebracht in ons land en sindsdien claimt het boek de toppositie. Het behaalde tevens de titel van het best verkochte boek van 2010. Over de uitwerking ervan op vele lezers behoeft geen verdere uitleg. De uitkomst mag duidelijk zijn. Het begint met een bons op de deur in de nacht van 16 juli 1942. Ruim zestienduizend joden worden van hun bed gelicht en samengedreven op een groot Parijs'' stadion, allen wachtend voor deportatie. De tienjarige Sarah Starzinsky, onwetend over haar lot, probeert haar broertje te redden door hem in een kast op te sluiten en belooft hem snel terug te komen. Sarah weet uiteindelijk te ontsnappen uit het doorgangskamp en heeft maar één doel: haar broertje redden. Sarah’s verhaal komt aan het licht als ruim zestig jaar later de Amerikaanse journaliste Julia Jarmond research doet naar de betreffende razzia destijds in 1942, zich nog niet bewust van wat ze zal ontdekken. De verhaallijnen kantelen. Enerzijds zijn er de schrijnende omstandigheden van Sarah en haar familie, die onder erbarmelijke omstandigheden moeten zien te overleven in het Vélodrome d''Hiver stadion, en daarnaast het wat rustigere gegraaf naar informatie van Julia. Echter, als er een link wordt ontdekt en Julia indirect betrokken raakt bij het leven van Sarah krijgt de film ook de nodige lagen. Zowel Mélusine Mayance, die de jonge Sarah vertolkt, als de doorgewinterde actrice Kristin Scott Thomas (Julia) spelen op indringende wijze. De één op een onbevangen manier, de ander met veel ervaring. Hier en daar zijn wat aanpassingen gedaan om de film beter tot haar recht te laten komen maar het blijft mooi in de lijn der verwachting. Een moeilijke opgave voor regisseur Gilles Paquet-Brenner, om een geschreven verhaal als deze goed op beeld te krijgen, maar het is hem zeer zeker gelukt. Deze prachtig verfilming zal ongetwijfeld ook in de huiskamer voor de nodige ontroering zorgen. De 2-Disc special edition bevat onder meer een making of. Een interessante aanvulling voor wie Sarah nog even niet los wil laten.

Haar Naam Was Sarah

1  2  3  4  5
    (10 stemmen)

De tienjarige Sarah wordt in de nacht van 16 juli 1942 samen met haar ouders opgepakt en naar het Vélodrome d’Hiver in Parijs gebracht, waar duizenden joden worden verzameld voor deportatie. Niemand heeft echter gezien dat Sarah haar kleine broertje Michel in een kast opsloot, net voordat de politie het appartement binnendrong. Zestig jaar later krijgt Julia Jarmond, een Amerikaanse journaliste in Parijs, de opdracht een artikel te schrijven over deze razzia, een inktzwarte bladzijde in de Franse geschiedenis. Ze gaat op zoek in archieven, en via het dossier van Sarah ontdekt ze een goed verborgen geheim van haar eigen schoonfamilie.

- Verfilming van de gelijknamige internationale bestseller van Tatiana de Rosnay
    - Verkrijgbaar op DVD en Blu-ray