Chimaera RECENSIE

Het luxeleven van de vierenveertigjarige Anne van Veld verandert drastisch als haar man Alex haar inruilt voor een jonger exemplaar en haar de deur van de gezamenlijke Amsterdamse villa wijst. Nog voordat de scheiding is uitgesproken wordt Alex vermoord. Anne, die Alex acht jaar geleden op de werkvloer heeft leren kennen, was haar man vaktechnisch inmiddels voorbijgestreefd en blijkt niet voor een gat te vangen. Ze zet niet alleen het succesvolle productiebedrijf voort, ze gaat terug naar het huis dat ze verliet en met behulp van haar even oude vriendin - juriste Emma Wolf - en een privé speurneus, zet ze alles op alles om haar naam als verdachte te zuiveren. Direct in het begin laat de auteur een hoop informatie op de lezer los. Zo weten we dat Alex het nodige tegenover zijn vrouw heeft verzwegen en Anne zich de uren rond de moord niet meer kan herinneren. Doordat het perspectief bij Anne blijft, blijft de lezer ook automatisch bij haar hangen. Protagonist Anne is een sterke, onafhankelijke vrouw die gewend is aan een zekere luxe. Dit glamourwereldje weet de auteur tot in de finesses te beschrijven. Uiteten, drank, tripjes, het lijkt niet op te kunnen. Waar het eigenlijk om gaat - de moord op Alex - lijkt er een beetje bij te hangen. Anne wordt weliswaar bedreigd maar dreigend wordt dit nergens. De politie lijkt wat gezapig, diverse werknemers komen inderdaad verdacht over maar passen nauwelijks in het daderprofiel om de spanning erin te brengen. Ook een zelfmoord versterkt een verdachtmaking niet. Als een ingehuurde privédetective de rol van nieuwe minnaar toebedeeld krijgt, lijkt de auteur het spoor een tikje bijster te zijn. Personages blijven voornamelijk aan de twee dimensionale kant, missen een gezicht en body. De wat platte schrijftrant pakt de lezer niet bij de strot en dat maakt het boek wat mager. Een klassieke whodunnit. Wat meer why had het geheel wat aantrekkelijker gemaakt, juist vanwege de setting die in het verhaal is gecreëerd. Al met al een aardig thrillerdebuut van de van oorsprong veelzijdige Duitse. En met een titel en omslag als deze, zal het boek zeker in het oog springen.

Chimaera

Xenia Kasper

31 maart 2011

ISBN 9789049998332
    Uitgever Mistral
    320 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

Chimäre
  • Ondertitel:

Moord met twee gezichten

Mistral

Thriller & Spanning

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Wanneer Anne’s man vermoord wordt, is zij als bijna-ex de hoofdverdachte in een zaak die steeds ingewikkelder lijkt. Als ze samen met privédetective Bart zelf op onderzoek uit gaat, ontdekt ze steeds meer geheimen over de man die ze zo goed dacht te kennen. Wanneer Anne zelf doelwit wordt van de moordenaar, zet ze alles op alles om het raadselachtige leven van haar grote liefde te ontrafelen.

MEMBER RECENSIES

• Sneeuw als as