Daar gaat de bruid RECENSIE

Daar gaat de bruid is het fictieve levensverhaal van kunstenaarsmuze Eden. Ze jaagt haar droom achterna: een carrière in New York! Uiteindelijk lukt dat, en na een moeilijke start brengt de veel oudere kunstenaar Otto haar de gedroomde roem. Maar om met hem verder te gaan, moet ze wel haar grote liefde Wes loslaten…. Otto’s werk, waarvoor Eden poseert, wordt mateloos populair en het stel wordt op handen gedragen. Dan wordt duidelijk dat het eenzaam is aan de top: Otto wordt door veel vrouwen aanbeden, waar hij maar al te vaak gebruik van maakt. Na jaren is Eden het bedrog van Otto zat en gaat ze bij hem weg. In haar kleine appartementje gaat ze alleen verder, maar al snel ontmoet ze Chase. Jaren jonger en door zijn rijke familie in een keurslijf gedwongen, raakt hij in de ban van de mooie en levenslustige Eden. Haar relatie met Chase doet haar denken aan haar vroegere zelf, waardoor ze terugverlangt naar haar voormalige liefde Wes. Wanneer ze toevallig tegen Wes’ moeder aanloopt in een museum en hij terug blijkt te zijn in New York, neemt Eden contact op. Maar zal hij haar het verleden kunnen vergeven, en is hij niet allang geschaakt door een andere vrouw? Elk hoofdstuk van Daar gaat de bruid begint met een leuke quote met als thema: ouder worden. Dat thema speelt een grote rol in het verhaal. Een andere terugkerende vraag is hoe het toch komt dat mannen zonder problemen jongere vrouwen aan de haak mogen slaan, maar dat het andersom als een schandaal wordt gezien? Ik vond Daar gaat de bruid een meeslepend, goed geschreven verhaal dat ik niet weg kon leggen! Het is een iets serieuzer boek dan de gemiddelde chicklit: er wordt bijvoorbeeld nauwelijks geshopt en merken doen er niet toe. Toch denk ik dat dit boek goed in de smaak zal vallen: dat deed het bij mij zeker!

Daar gaat de bruid

1  2  3  4  5
    (2 stemmen)

Nu is de maat vol! Wanneer Eden haar man, een beroemd kunstenaar, met het zoveelste blondje betrapt, verlaat ze hun loft in downtown New York en vertrekt naar de chique Upper East Side. Jarenlang was ze zijn muze en minnares, maar nu kiest ze voor zichzelf.
    Niet lang daarna krijgt ze een spannende relatie met Chase Lydon, telg uit een vooraanstaande familie – en elf jaar jonger dan Eden. Een schandaal! Maar dan, door een toevallige ontmoeting, komt haar jeugdvriend Wes weer in beeld. Wat is er over van hun jeugdliefde?

• Veertien dagen - Margaret Atwood & Douglas Preston

• Woorden van Timo - Tialda Hoogeveen

• Slag of stoot - Meghan Quinn