Gevonden! RECENSIE

Een nieuw boek van de schrijfster van 4 vriendinnen, 1 spijkerbroek, dat zal de fans als muziek in de oren klinken. Met deze gedachte begon ik aan Gevonden! en gelukkig werd ik niet teleurgesteld.

Ondanks dat ze nog amper een woord met hem heeft gewisseld, voelt Lucy zich onverklaarbaar sterk aangetrokken tot haar klasgenoot Daniel. Als ze elkaar eindelijk spreken, vertelt hij dat ze elkaar al vele eeuwen kennen. De menselijke ziel wordt namelijk vaker geboren in een nieuw lichaam en in tegenstelling tot Lucy en de meeste mensen, kan Daniel zich zijn vorige levens herinneren. Al in zijn eerste leven ontmoette hij de huidige Lucy en sindsdien is hij altijd naar haar op zoek geweest. Lucy wil echter niets weten van Daniels verhalen over reïncarnatie en slaat letterlijk op de vlucht. Maar ze blijkt hem toch niet te kunnen vergeten. Wat als hij toch gelijk heeft en ze voor elkaar bestemd zijn?

Het idee van een eeuwige liefde is natuurlijk de ultieme basis is voor een heerlijk weg-lees-boek. Toch komt de romantiek in Gevonden! pas laat op gang. De eerste ontmoeting tussen de moderne Daniel en Lucy verloopt desastreus en daarna volgen we hun levens in de jaren dat ze elkaar niet zien. Ondertussen vertelt Daniel de lezer ook over zijn vorige levens. Voor de fans van historische boeken: deze hoofdstukken dienen helaas alleen om ons te vertellen wat het betekent steeds weer opnieuw geboren te worden en om te laten zien dat Daniel Lucy al heel lang kent. Op twee ontmoetingen na is daar weinig romantisch aan, omdat ze vaak verschillende leeftijden hadden of een andere plek op de sociale ladder.

Toch heb ik Gevonden! in één ruk uitgelezen. Het blijft een boek van Ann Brashares en net als 4 vriendinnen, 1 spijkerbroek leest het als een trein. Daarbij blijf je je afvragen: zullen Daniel en Lucy elkaar in dit leven dan eindelijk krijgen? En het antwoord daarop staat uiteraard pas op de laatste pagina… Een kleine waarschuwing: als je niet van open eindes houdt, dan kun je dit boek beter laten liggen. Voor de mensen die zich daar niet door laten weerhouden: het zou helemaal niet erg zijn als er een vervolg komt. De mogelijkheid is er in ieder geval!

Ben jij fan van Ann Brashares? Zo ja, klinkt dit nieuwe boek je als muziek in de oren?

Gevonden!

Ann Brashares

31 oktober 2012

ISBN 9789022564110
    Uitgever Boekerij
    320 pagina's
  • Oorspronkelijke titel:

My Name is Memory

Boekerij

Fantasy & SciFi

1  2  3  4  5
    (7 stemmen)

De zeventienjarige Lucy voelt zich onverklaarbaar sterk aangetrokken tot haar klasgenoot Daniel, maar zijn bewering dat hij haar al heel lang kent vindt ze doodeng. Onsterfelijke zielen, voorbestemd zijn, eerdere levens; ze wil er allemaal niks van weten. Toch kennen de twee elkaar al ruim twaalfhonderd jaar en Daniel herinnert zich alles. Maar steeds als hij en Lucy elkaar bijna vinden en Lucy eindelijk begint te geloven in hun gedeelde verleden, slaat de mysterieuze kracht die eropuit is hen uit elkaar te drijven opnieuw toe. De geliefden zullen erachter moeten komen wat de bron van die kracht is, als ze ooit een heel leven met elkaar willen kunnen doorbrengen.

- Leeftijd: 15+
    - Gevonden! is eerder verschenen met de titel Herinner mij